INZERCE

Analýza tvrdí, že automotive průmysl se bude s nedostatkem čipů potýkat do konce roku. Foto: Pixabay

„Nemáme.“ Automotive se bude potýkat s nedostatkem čipů do konce roku. Hrozí uzavření provozů

Pokud výroba čipů nebude držet krok s poptávkou, omezí nedostatek výrobu v automobilovém průmyslu. Automobilky se pravděpodobně uchýlí k selektivnímu odstavení některých závodů. Poté, co automobilový sektor během první vlny pandemie na jaře loňského roku výrazně utrpěl, došlo v prvním čtvrtletí letošního roku k prudkému oživení. V kombinaci s nízkými vstupy do výroby a napjatou přepravní kapacitou to vedlo k narušení dodavatelských řetězců a nedostatku dodávek v celé řadě oblastí, od kovových dílů přes plasty až po textil.

Ačkoli se původně očekávalo, že se výroba a poptávka po čipech vyrovnají během letních měsíců letošního roku, nejnovější prognózy ukazují, že nedostatek čipů bude automobilový průmysl provázet přinejmenším do konce letošního roku. Vyplývá to z analýzy pojišťovny Coface.

„I když je automobilový průmysl pro výrobce čipů rostoucím segmentem, stále tvoří jen asi 10 procent jejich celkové spotřeby. Výrobci automobilů proto nejsou schopni požadovat po výrobcích zvýhodnění,“ říká k současnému vývoji Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny Coface pro Českou republiku a Slovensko, která je globálním lídrem v pojištění pohledávek firem a obchodních rizik.

Zaskočeni Covid-19

Digitalizace průmyslové výroby, prudký rozvoj konceptu chytrých domácnosti – a s tím související změna charakteru mnoha výrobků – vyžadují polovodičové součástky i tam, kde to dříve nebylo běžné. Kromě rostoucí poptávky však výrobce čipů zaskočila pandemie Covid-19, která na jedné straně omezila logistické možnosti, na druhé straně však prudce zvýšila poptávku po elektronice a digitálních řešeních ze strany domácností i firem.

„Bude trvat nějakou dobu, než se tento poptávkový šok podaří kompenzovat stále rostoucí výrobní kapacitou. Na základě naší analýzy očekáváme, že tento sektor bude mít nedostatek čipů nejméně do konce roku,“ upozorňuje dále Ján Čarný.

A podotýká: „Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl stále není v pozici masového odběratele čipů, je nalezení dobrého řešení tohoto problému obtížné. Pokud nebude výroba čipů sladěna s poptávkou, bude nedostatek čipů i nadále omezovat výrobu v automobilovém průmyslu. Stejně tak ale budou muset automobilky pravděpodobně i nadále selektivně uzavírat některé závody podle svých výrobních priorit.“

Riziko vyšších cen

Automobilový průmysl se potýká s překážkami hned na několika frontách. „Poté, co automobilový sektor během první vlny pandemie na jaře loňského roku výrazně utrpěl, došlo v prvním čtvrtletí letošního roku k prudkému oživení. V kombinaci s nízkými vstupy do výroby a napjatou přepravní kapacitou to vedlo k narušení dodavatelských řetězců a nedostatku dodávek v celé řadě oblastí, od kovových dílů přes plasty až po textil,“ vypočítává Ján Čarný. V důsledku toho rostou i ceny.

„Již nyní jsme svědky intenzivních jednání v dodavatelských řetězcích o zvýšení výrobních cen. Lze očekávat, že tyto potíže poměrně rychle odezní, jakmile se zvýší cenová hladina,“ poznamenává. Největším omezením tak zůstanou čipy, u nichž bude vyrovnávání nabídky s poptávkou trvat podstatně déle.

Bez ohledu na překážky společnost Coface očekává, že rok 2021 bude pro automobilový sektor lepší než rok 2020, a to jak z hlediska výsledků, tak i prodejů.

„Již nyní je však jasné, že předkrizové úrovně nedosáhneme. Počet vyrobených aut v letošním roce nebude ovlivněn poptávkou, ale především rozhodnutím koncernů, které přidělují omezený počet čipů,“ míní Ján Čarný.

Již během léta by měly komplikace spojené s pandemií ustoupit, a pokud se neobjeví nové mutace s vysokou mírou rezistence vůči očkování, bude druhá polovina letošního roku relativně normální. Výrobci v tomto odvětví tak budou čelit rostoucím cenám vstupů; v posledních letech se konkurenceschopnost snížila v důsledku prudkého růstu mezd.

„Ve hře jsou však i geopolitické faktory – například Volkswagen je ovlivněn vývojem ve Spojených státech a zejména v Číně,“ dodává šéf pojišťovny Coface.

Problém na Slovensku

Nedostatek polovodičových součástek tak například znovu omezil výrobu aut ve slovenských továrnách automobilek Volkswagen a Stellantis. ČTK to řekli mluvčí obou závodů. Automobilky v zemi letos už dříve kvůli problémům s dodávkami čipů omezily produkci. Podobné problémy zaznamenaly také jiné automobilové koncerny.

Slovenská divize Volkswagenu kvůli nedostatku zmíněných součástek dnes a v úterý nevyrábí sportovně-užitková vozidla (SUV), která tvoří hlavní část produkce bratislavské továrny automobilky. Tuto část produkce závod po problémem s dodávkami čipů odstavil na dva týdny už na přelomu dubna a května.

Volkswagen na Slovensku v rámci montáže SUV vyrábí modely Audi Q7, Audi Q8, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne a Škoda Karoq. Produkce modelu Karoq se přerušení výroby nedotklo, protože tyto vozy továrna montuje na lince spolu s malými městskými vozidly, jejichž výroba pozastavena nebyla.

Už v neděli zastavila montážní linky slovenská divize skupiny Stellantis, která v Trnavě na západě Slovenska vyrábí vozidla Peugeot 208 a Citroën C3. Výroba bude kvůli nedostatku polovodičových součástek přerušena do úterý. Ze stejného důvodu podnik opakovaně přerušoval produkci od letošního března a podle mluvčího trnavské továrny Stellantisu Petera Šveca závod prozatím zrušil kolem 50 pracovních směn.

Automobilový průmysl je hlavním motorem ekonomiky Slovenska, které si loni navzdory snížení produkce vozidel kvůli dopadům koronavirové nákazy udrželo v přepočtu na obyvatele pozici světové jedničky ve výrobě automobilů. Vedle Stellantisu a Volkswagenu v zemi také montují vozidla automobilky Jaguar Land Rover a Kia.

Svaz automobilového průmyslu Slovenska minulý týden odhadl, že výroba aut v zemi by se navzdory přetrvávajícím problémům s dodávkami polovodičových součástek letos mohla vrátit nad úroveň jednoho milionu vozidel.

Tomáš Rovný