Corrent je název pro virtuální měnu která má ambice podpořit lokální podnikatele a přimět místní občany, aby utráceli peníze u „domácích“. Přihlášky do pilotního projektu už týden přijímají v Kyjově a zájem je zatím velký. Dostane se na prvních 2000 občanů Kyjova. Každý z nich dostane 400 correntů, což odpovídá stejnému množství peněz. V reálu za svůj nákup utratí jen polovinu.
Zaplatit místo nákupu za 200 jen 100? Komu by se to nelíbilo. V Kyjově to bude od 11. ledna po dobu jednoho měsíce možné. Jak to? Spustí tam pilotní provoz systému Corrency, což je virtuální měnový systém, jehož registrovaní uživatelé zaplatí jen polovinu útraty. Druhou půlku zaplatí ten, kdo peníze do systému poskytl. V případě pilotního projektu je to firma I, Foundation, která projekt vymyslela a vložil do něj 800 tisíc korun. Slevu totiž bude moct čerpat 2.000 registrovaných obyvatel Kyjova. Každý dostane 400 correntů.
Pilotní projekt je možné realizovat na základě Memoranda o spolupráci mezi firmou, která systém vymyslela a městem Kyjovem, které bylo podepsáno v listopadu. „Když jsem o nápadu na virtuální lokální měnu slyšel poprvé, moc se mi zalíbil. Snažím se dělat co nejvíce pro naše občany a tohle mi přijde jako dobrý způsob, jak motivovat naše občany, aby nakupovali ve městě, kde žijí a nejezdili utrácet jinam,” dodal František Lukl. Podle něj je jen otázkou času, kdy se připojí i další města.
Na nákup stačí “občanka“ nebo telefon
„Zákazník přijde do obchodu, prodavač mu namarkuje nákup. On řekne, že chce platit correnty a ukáže obsluze unikátní kód, který systém zákazníkovi zasílá v SMS, anebo číslo svého občanského průkazu. Obsluha kód nebo číslo průkazu zadá do našeho online systému pomocí SMS nebo jednoduchého webového formuláře a obratem obdrží informaci, kolik má zákazník doplatit ze svého. V průběhu následujícího pracovního dne přijde obchodníkovi polovina sumy za nákup či službu na jeho bankovní účet. Druhou polovinu zaplatí při nákupu zákazník v korunách,“ říká autor projektu Corrency Pepe Rafaj. „Lidé nedostanou žádnou kartu s penězi. Je to virtuální měna a jako identifikátor k elektronickému correntovému účtu slouží občanský průkaz, nebo telefonní číslo. Takže lidé neplatí u terminálu kartou, nemohou si „pípnout“ u “bedny“. Je na zodpovědnosti prodavačů, aby jim v případě této transakce neprodali alkohol a cigarety. V tomto smyslu se námi dohodnou schválením obchodních podmínek“ upřesňuje Rafaj.
Informace o utracených correntech najdou občané ve svém mobilu. Systém Corrency jim nový zůstatek pošle formou SMS po každé provedené platbě. Nepotřebují k tomu ani chytrý telefon, ani přístup k internetu. Zůstatek jim může sdělit také obchodník.
Při plánování pilotního projektu se nezapomnělo ani na ty, kteří nemají mobil, nebo neumí s internetem. Dvacet procent kapacity – tedy 400 míst je vyhrazeno pro fyzickou registraci na městském úřadě a v Informačním centru, kde zájemcům s registrací do systému pomohou.
Cigarety a alkohol ne, kyjovské víno ano
Ačkoliv se mluví o tom, že za virtuální měnu nebude možné nakoupit alkohol a cigarety, jedna výjimka se přece jen najde. Na produkty místních vinařů se toto omezení vztahovat nebude. „Vinaři jsou místní významní podnikatelé s mnohasetletou tradicí a jsou i nositelem kultury a tradic, proto jsme jim WWvýjimku ze zákazu prodeje alkoholu udělili,“ vysvětluje František Lukl, který intenzivně víno z jeho města a kraje propaguje při každé možné příležitosti.
Autor projektu Pepe Rafaj vysvětluje, že pravidla pro užívání correntů si každá radnice, nebo firma, která se do projektu zapojí a „vydá“ svoji emisi correntů může stanovit sama. „V případě Kyjova je podpora 50 %. Ale může to být více, nebo i méně. Stejně tak jako objem peněz v systému si emitent určí sám,” doplňuje Pepe Rafaj.
Projekt z „Hack the crisis“ má evropské ambice
„Víme, že existují fondy v rámci Evropské unie, které by měly být určeny pro rozdělování osobám postiženým nouzí v souvislosti s covidem. Dále to mohou být privátní peníze, nebo to budou peníze obcí nebo jiných municipalit. Nebo to mohou být tzv. „vertikální emise“. Například by majitel řetězce hotelů mohl dát slevu všem turistům, kteří přijedou do jeho hotelu. Nejpravděpodobnější se nám zdá, že by to ale mohlo fungovat podobně, jako teď v Kyjově, rozhýbat pomocí correntů místní ekonomiku,“ vysvětluje možnosti rozvoje systému Rafaj. Dokáže si představit, že by se jeho systém dal „naroubovat“ i na kampaň MMR pro podporu domácího cestovního ruchu. „Ministerstvo, nebo CzechTourism by mohli stanovit, že každý, kdo má v transakci kód ubytování v ČR, tak by mohl být příjemcem této slevy,“ dodává Rafaj.
Systém Corrency byl vybrán pro další rozvoj v hackathonu “Hack the Crisis” vyhlášeném agenturou CzechInvest a Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR (MPO). V té době už byl podle Rafaje rozepsán “v šuplíku“ a tak jej pro tuto příležitost „oprášil“. Později získal podporu z programu MPO Czech Rise Up pro chytrá opatření proti COVID 19.
„Jsem rád, že jsme mohli přispět ke vzniku tohoto projektu, bez podpory MPO z programu Czech Rise Up by logicky takto pionýrský a inovátorský projekt mohl vzniknout pouze v omezených podmínkách, jestli vůbec. S očekáváním sledujeme, jak se bude tento pilot dále vyvíjet a věříme, že se tento koncept osvědčí, neboť navrhované řešení nabízí mnohem širší možné uplatnění i v dalších ekonomických a sociálních tématech,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Petr Očko, pod kterého projekt Czech Rise up spadá.
„Corrency je krásným příkladem toho, jak se projekt z hackathonu může dále úspěšně rozvíjet a podporovat lokální ekonomiku a regionální rozvoj. Tvůrci naplno využili potenciál, který dnešní turbulentní doba přináší. To, že má projekt slibnou budoucnost, dokazuje i fakt, že se v hackathonu umístil mezi patnáctkou nejlepších z více než dvou stovek přihlášených. Věřím, že o něm ještě uslyšíme ve spojitosti s dalšími městy,” říká generální ředitel CzechInvestu Patrik Reichl.
Jiří Reichl