INZERCE

Podvodný e-shop. Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Vláda chce usnadnit přístup ke službám a nákupům na internetu

Česká vláda plánuje usilovat o co nejrychlejší odstranění překážek pro přeshraniční online obchodování v rámci EU. Vyplývá to z Ačního plánu pro digitalizaci trhu, který vláda schválila na svém středečním zasedání. 

V posledním desetiletí v Česku každoročně roste počet uživatelů internetu, kteří toto prostředí využívají také k nakupování. Přesto se v mezinárodním srovnání ČR pohybuje pod evropským průměrem: v roce 2014 nakoupilo přes internet zboží či službu 39 % Čechů a Češek, zatímco například ve Velké Británii, jíž patří v on-line nakupování v EU prim, nakoupilo v loňském roce přes internet 79 % obyvatel. Na druhou stranu se Češi na internetu nebojí utratit i větší objem financí, což dokládá částka, kterou podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) čeští podnikatelé v on-line prostředí utržili: za rok 2014 se jednalo o 68 mld. Kč, což je o pětinu více než v roce 2013. V podílu tržeb e-shopů na celkovém zisku malých obchodů se tak blížíme Německu či Francii.

Zároveň však na vnitřním trhu EU přetrvává celá řada překážek pro on-line obchod, které brání využití potenciálu přeshraničního on-line obchodu – podle údajů Evropské komise pořídilo v roce 2014 zboží přes internet z jiného členského státu pouze 15 % evropských spotřebitelů. To je způsobeno řadou faktorů: kvalitními a cenově dostupnými zásilkovými službami, přetrvávajícími odlišnostmi v ochraně spotřebitelů v jednotlivých členských státech, odlišným nastavením DPH či bezdůvodným blokováním elektronického nakupování na základě zeměpisné polohy.

„Je v zájmu České republiky usilovat o co nejrychlejší odstranění překážek pro přeshraniční online obchodování v rámci EU při současném zachování jistého prostoru pro samoregulaci. ČR vítá všechna témata (oblasti) avizovaných legislativních návrhů, které EK hodlá předložit ke zlepšení podmínek pro přeshraniční on-line obchod v rámci EU. Je ovšem třeba, aby veškeré tyto návrhy vycházely z důkladných a objektivních analýz dopadů a byly náležitě vyvážené na základě poznatků z nezbytných konzultací se zástupci všech zainteresovaných subjektů. Je rovněž nutné zajistit, aby mimoevropské společnosti nedokázaly ovlivnit regulaci tak, aby neférově vytlačovala z trhu subjekty tuzemské resp. evropské,“ píše se ve vládním dokumentu, který má Ekonomický deník k dispozici. 

Vláda podle schváleného dokumentu plánuje přistoupit k následujícím krokům:

Zpracování pozičního dokumentu k návrhům Evropské komise v oblasti e-commerce s určením prioritních oblastí pro ČR. Termín: 4Q 2015.

V rámci Strategie pro jednotný digitální trh plánuje Evropská komise vydat v průběhu roku 2015 a 2016 legislativní a nelegislativní návrhy, které budou mít za cíl podpořit přeshraniční e-commerce v EU. Tyto návrhy se budou dotýkat harmonizace ochrany spotřebitele, online řešení sporů, poštovních a doručovacích služeb, odstranění bezdůvodného blokování na základě zeměpisné polohy (geo-blocking) a zjednodušení DPH. MV a MPO v případné spolupráci s  dalšími resorty vytvoří poziční dokument s prioritními oblastmi, na základě kterého bude ČR moci aktivně ovlivňovat EK před vydáním návrhů a spolupracovat s dalšími členskými státy. Součástí dokumentu bude i plán, jakým způsobem pozici ČR komunikovat partnerům.

Analýza podpory e-commerce na národní úrovni. Termín: 2Q 2016

Ve spolupráci s agenturou CzechInvest bude zpracována analýza, která vyhodnotí sílu českého e-commerce a případně doporučí nástroje podpory, zejména s ohledem na velké podniky, malé a střední podniky, start-upy, a na možnosti využití financování z ESI fondů.

-of-