INZERCE

Digitální daň se dotkne velkých gigantů jako Facebook, Google či Airbnb, Uber a dalších podobných globálních společností. Ilustrační foto: qz.com

Ministerstvo financí poslalo k připomínkám zákon o digitální dani. Dotkne se internetových gigantů

Ministerstvo financí dnes odeslalo do vnějšího připomínkového řízení návrh digitální daně. Předloha zákona podle resortu reaguje na dynamický rozvoj služeb digitální ekonomiky a narovnává podmínky v českém daňovém prostředí. Zavádí jednotnou digitální daň ve výši 7 procent na vybrané internetové služby poskytované v České republice.

Plánované digitální dani mají podléhat společnosti s globálním obratem nad 750 milionů eur ročně, které na území České republiky dosáhnou za kalendářní rok obratu minimálně 50 milionů korun za uskutečněné zdanitelné služby. Digitální daň nebude zdaňovat konečné uživatele. Připomínkové řízení, do kterého předloha zákona dnes odešla, by mělo vyprecizovat jeho znění pro zákonodárce.

Je spravedlivé, aby firmy platily daně právě tam, kde vytvářejí zisk. Velké internetové korporace u nás neplatí daně v odpovídající míře, což je nefér vůči ostatním firmám podnikajícím v České republice, které tu daně odvádějí. Díky digitální dani tuto nerovnost odstraňujeme,“ řekla k návrhu ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Návrh zákona zavádí sedmiprocentní daň u společností se stanoveným obratem ve třech blíže specifikovaných oblastech, a to na umísťování cílené reklamy na digitální rozhraní, využití mnohostranného digitálního rozhraní a prodej dat o uživatelích. Jedná se o tzv. DST model digitální daně navržený dříve Evropskou komisí. Dani tak budou podléhat také některé platformy digitální ekonomiky, které uživatelům umožňují vzájemně si mezi sebou poskytovat za úplatu služby a zboží. Typicky se jedná o velké giganty jako Facebook, Google či Airbnb, Uber a další podobné globální společnosti.

Tento model digitální daně byl původně navržen jako společné řešení na úrovni Evropské unie, avšak nepodařilo se jej prosadit. Česká republika přitom podle ministerstva financí dlouhodobě podporuje nalezení společného mezinárodního řešení, v ideálním případě na platformě států OECD. Dosavadní jednání nicméně zatím nepřinesla konkrétní výsledky, podotýká resort Aleny Schillerové.

 „Jednání v EU a OECD ještě nějakou dobu potrvají, my už ale nemůžeme déle vyčkávat a sledovat nerovné soutěžení globálních gigantů a našich podnikatelů. Proto jsme se rozhodli zavést českou národní úpravu dočasné vyrovnávací digitální daně do doby, než se konečně podaří najít mezinárodní kompromis,“ okomentovala předložený návrh ministryně.

Digitální daň bude založena bázi zdanění tržeb velkých gigantů. „To znamená, že základ daně budou tvořit tržby za služby poskytnuté během zdaňovacího období. Ale protože ne všechny tyto tržby budou za služby poskytnuté v ČR, bude do základu daně vstupovat jen jejich část vztahující se k českým uživatelům,“ vysvětluje ministryně financí. Zdaňovacím obdobím bude kalendářní rok. Daň bude placena v měsíčních zálohách a bude splatná 3 měsíce od konce zdaňovacího období.

Model zdanění vybraných digitálních služeb. Repro: mfcr.cz

Návrh je v souladu s programovým prohlášením vlády, která se zavázala aktivně řešit fenomén digitální a sdílené ekonomiky. Účinnost zákona se bude odvíjet od legislativního procesu, předpokládaný start digitální daně v České republice je v polovině roku 2020. Předpokládaný roční výnos digitální daně do státního rozpočtu je pro rok 2020 vyčíslen na 2,1 miliardy korun, v dalších letech by pak měl dosáhnout 5 miliard.

-nik-