Na počátku 80. let minulého století byly dublinské doky a jejich okolí jedním z nejhorších míst k životu na světě. Kriminalita a obchod s drogami kvetly, nezaměstnanost stoupala. Dnes je čtvrť proměněna k nepoznání.
John Coolican dojíždí každý den do práce ve východní části Dublinu v bývalých docích – Dublin Docklands. Pětikilometrovou cestu zvládá na kole a podle vlastních slov je to pro něho příjemné protažení před hodinami, které stráví vesměs u počítače. Pracuje v inovační laboratoři poradenské firmy Accenture, která jako jedna z mnoha takových sídlí právě v dublinských docích, které v minulosti zažily svůj ústup ze slávy.
A přiznává, že k dojíždění na kole ho motivovalo zapojení do projektu dublinské radnice a výrobce cyklistického osvětlení, společnosti See.Sense. Na základě dat nasbíraných od pěti stovek dobrovolníků pak chtějí místní politici podporovat další rozvoj cyklistiky v Dublinu.
Třicet let obnovy
Irene McAleeseová, spoluzakladatelka ředitelka strategického rozvoje společnosti See.Sense si spolupráci s dublinskou radnicí pochvaluje. „Jsme rádi, že se nám podařilo najít způsob, jak v kooperaci s městem rozvíjet cyklistiku,“ řekla McAleeseová portálu Cities-today.com. Také její společnost se podílí na tom, že čtvrť Dublin Docklands znovu ožívá a stává se významným technologickým centrem nejen Dublinu, ale i celého Irska.
Dnes už se této části Dublinu téměř neřekne jinak než Smart Docklands. Jde o oblast, v níž pracuje kolem čtyřiceti tisíc lidí a dalších šestadvacet tisíc zde má svůj domov. Najdeme zde hustou zástavbu nových budov, moderní datovou a pestrou dopravní infrastrukturu a mnoho dalších znamení toho, že Docklands jsou opravdu „smart“. Kromě toho se zde usídlilo mnoho světových lídrů v technologiích, celkem zde najdeme kolem pěti set významných firem.
Je zřejmé, že se taková proměna neudála přes noc. Prvním důležitým krokem k revitalizaci celé oblasti byl příchod irského regulátora finančních služeb, k čemuž došlo na konci 80. let. V další dekádě následovalo několik společností, včetně prvních technologických vlaštovek. „Tenkrát jsem bydlel doslova za rohem a pravdou je, že oblast doků připomínala něco jako no-go zónu,“ řekl pro Cities-today.com Paddy Flynn, ředitel divize zpracování geografických dat ve společnosti Google. „Skutečná revitalizace odstartovala až na počátku nového století,“ dodal.
Silikonové doky
Flynnův tehdejší zaměstnavatel přesídlil do doků v roce 2003 a krátce poté zde svůj domov našla také evropská centrála Facebooku. Pak už nastal opravdový technologický boom. „Plán na revitalizaci existoval bez ohledu na to, které firmy sem pak přicházely. Jsem nicméně přesvědčený, že to byl důležitý spouštěč změn, které zde později nastaly,“ dodal Flynn.
Oblasti se brzy začalo přezdívat Silicon Docks s tím, jak se v ní objevovaly další a další technologické start-upy. A jak připomíná Jamie Cudden, jeden z manažerů programu Smart City, který spustila dublinská radnice, nebylo zapotřebí firmy do Dublinu lákat na daňové či jiné úlevy. „Jen jsme postupovali podle našeho programu a byli jsme si vědomi, že tato oblast je velmi vhodná pro revitalizaci, a tedy i rychlý rozvoj,“ vzpomenul Cudden.
Mezi klíčové oblasti, na které se město soustředilo, patřila mobilita, životní prostředí, výstavba a infrastruktura všeho druhu. To se prakticky nezměnilo dodnes a oblast se stále rozvíjí. Smart Docklands jsou dnes živoucím místem pro firmy z různých oborů, ze kterých je živ i další byznys, zejména ve službách. Koncentrace technologických firem navíc umožňuje využívat to, čemu se říká synergické efekty. Jejich fyzická blízkost umožňuje i efektivnější spolupráci, jež posiluje inovativní schopnosti celé oblasti. A místní věří a doufají, že to tak po co nejdelší dobu i zůstane.
-zm-