Pařížská radnice chce pomoci rodinám s dětmi a zároveň snížit objem individuální automobilové dopravy.
Až se pařížští žáci základních škol budou vracet po letních prázdninách do lavic, budou moci cestovat veřejnou hromadnou dopravou, aniž by museli mít obavy, že je bude kontrolovat revizor. Počínaje letošním zářím totiž pařížská radnice spustí městskou veřejnou dopravu zdarma pro děti do jedenácti let věku a zdravotně postižené osoby mladší dvaceti let. S odkazem na deník LeParisien.fr to uvedl portál CityLab.com.
Ale ani starší studenti nepřijdou úplně zkrátka. Středoškoláci mezi čtrnácti a osmnácti lety věku získají padesátiprocentní slevu. K nákupu permanentky jim město navíc zřídí účet pro sdílení jízdních kol zdarma. Plán, který se bude týkat Paříže i jejího širšího okolí, vyjde veřejné rozpočty asi na patnáct milionů eur (384 milionů korun) ročně.
Jedna ze součástí ucelené mozaiky
Je to další krok ve strategii, jejímž cílem je zlevnit nejrůznější služby lidem, kteří jsou závislí na veřejné dopravě nebo těm, jež mají potíže s mobilitou. Před necelým rokem totiž Pařížský region zavedl možnost získat bezplatnou jízdenku pro lidi nad pětašedesát let, pokud zároveň prokázali, že se nacházejí ve hmotné nouzi. Pařížská radnice chce novým opatřením usnadnit cestování po městě a jeho okolí také mladší generaci nebo rodinám s dětmi.
A má to i další očekávané efekty, jak uvádí CityLab. „Pokud větší počet rodin nechá svůj automobil doma a využije veřejnou dopravu zdarma pro své děti, projeví se to v redukci znečištění pařížského ovzduší a nižšímu objemu dopravních zácp.“ Město si zároveň vyzkouší, jak se mu bude žít, pokud automobily zmizí také z tradičních parkovacích míst v ulicích.
Jenže nic nebylo jen tak. Paříž se o snížení počtu automobilů projíždějících centrem snaží dlouhodobě. V minulém roce například došlo k zákazu vjezdu osobním vozům do určitých částí nábřeží Seiny nebo zmenšení počtu jízdních pruhů pro automobily. Kritici ale radnici zazlívali, že opatření pozitivně dopadnou pouze na bohatší vrstvy lidí, které právě centrum francouzské metropole obývají. Okrajové části, kde žijí lidé s nižšími příjmy a automobilem se denně dostávají do práce, to naopak měly pocítit negativně.
Zpřístupnění veřejné dopravy zdarma dalším lidem by mělo učinit Paříž dostupnější, a to jak pro lidi cestující veřejnou dopravou, tak ty, kteří se zkrátka bez automobilu neobejdou. V zákulisí se ale už prý spekuluje, že automobilům bude zcela zakázán vjezd do historického centra Paříže, což by mohlo připravit půdu pro další opatření, jež by motivovala Pařížany k hojnějšímu využívání metra, autobusů a dalších prostředků veřejné dopravy. Radnice však popírá, že by se chtěla vydat stejnou cestou jako například Lucemburk, kde za užití veřejné hromadné dopravy už neplatí nikdo.
Paříž není Dunkerk
Paříž se tak zřejmě nevydá ani ve šlépějích Dunkerku. Dvousettisícového města na břehu Lamanšského průlivu, které loni v září spustilo veřejnou dopravu zdarma pro každého. Jak psal Ekonomický deník, Dunkerk se stal největším evropským městem, které se k takovému kroku odhodlalo. Nejezdí v něm tramvaje, trolejbusy, metro nebo příměstské vlaky, ale pouze autobusy. Ty jsou zdarma nejen pro stálé obyvatele Dunkerku, ale i pro ty, kteří do města dojíždějí za prací nebo se třeba jen vydají na výlet.
Starosta Patrice Vergriete přiznal, že se radnice inspirovala estonskou metropolí Tallinem. Ten přestal vybírat jízdné ve veřejných dopravních prostředcích už v roce 2013, tehdy se ale opatření týkalo pouze rezidentů. Krátce nato vzrostl počet cestujících ve veřejné dopravě asi o pětadvacet tisíc.
Něco podobného se přihodilo i v Dunkerku. Počet cestujících se na některých tamních linkách zvýšil o polovinu, na jiných až o pětaosmdesát procent. Zatímco předtím přibližně dvě třetiny jízd po městě byly obslouženy osobními automobily, a autobusy zajistily jen asi pět procent, poměry se krátce po zrušení plateb za veřejnou dopravu začaly měnit. Dunkerská radnice si však na nějaké seriózní hodnocení chce ještě nějaký čas počkat.
-zm-