INZERCE

Konec kolonám? Francouzská vláda chce prosadit zákon, podle kterého budou moci velká města zpoplatnit vjezd do centra.

V boji s automobily francouzská města přitvrdí

Starostka Paříže Anne Hidalgová může slavit. Tamní správní soud dal jejím zákazu vjezdu automobilů na seinské nábřeží zelenou. Francouzská vláda navíc schválila zákon na zpoplatnění dopravních zácp.

První žena Paříže dokázala před správním soudem obhájit, že zákaz vjezdu automobilům na nábřeží řeky Seiny je legitimní součástí jejího plánu na prosazování pěších zón v centru města. Zákaz má navíc chránit kulturní dědictví a podpořit turistický ruch. Hidalgová má vskutku důvod si oddychnout. Její plán na pěší zóny je totiž vlajkovou lodí celé strategie udělat z francouzské metropole zelenější město. A až do soudního rozhodnutí byl neustále napadán ze všech možných stran: motoristů, politiků zastupujících městské části vnější Paříže, ale i opozičních politických stran.

Odpůrci zákazu především namítali, že kvůli němu došlo k drastickému zpomalení dopravy v Paříži, což se v konečném důsledku obrátilo jako proti obyvatelům centra, tak zejména proti lidem, kteří do Paříže dojíždějí za prací. Obyvatelé středu hlavního francouzského města ale zákaz přijali s povděkem, protože od něho očekávají úlevu co do hluku i kvality ovzduší. Jenže nakolik se tohoto přínosu skutečně dočkají, není úplně jasné. Pomaleji projíždějící vozy tak nakonec mohou v centru vypustit více škodlivin než v době, kdy bylo nábřeží Seiny plynule průjezdné. Už nyní je ale podle portálu CityLab.com jasné, že se zhorší ovzduší v širším centru s tím, jak se budou tvořit kolony.

Nicméně pro Hidalgovou má soudní rozhodnutí především punc velkého politického úspěchu. Může se nyní označovat za „zeleného průkopníka“ mezi starosty a do značné míry také za někoho, kdo ostatním ukazuje cestu, jak omezovat dopravu ve městech. Mark Watts, výkonný ředitel sdružení C40 Cities výrok soudu popsal jako „fantastickou zprávu pro obyvatele Paříže“ a pro svět, který hodlá účinně bojovat proti klimatickým změnám.

Už před několika dny Mezinárodní panel pro klimatickou změnu (IPCC) varoval, že je neoddiskutovatelně nejvyšší čas přijmout další opatření k tomu, abychom dokázali globální teplotu udržet na bezpečných úrovních. A jedním z nich má být právě ochrana center měst před vozidly, která znečišťují ovzduší, a podpora rozvoje pěších zón a cyklostezek.

Zákon povolí zpoplatnit vjezd do centra měst

Soudní rozhodnutí pařížského správního soudu ve věci zákazu vjezdu automobilů na určité části nábřeží řeky Seiny ale není jedinou událostí, která velmi pravděpodobně zahýbe dopravou ve francouzských městech. Kabinet Édouarda Philippa totiž hodlá prosadit zákon, podle kterého budou moci velká města začít zpoplatňovat vjezd do jejich středu. Autoři zákona si od toho slibují zmenšení dopravních zácp a kolon.

Podle portálu CityLab.com má být o osudu navrhované normy jasno do jara příštího roku. Zákon má umožnit zpoplatnění vjezdu do center každému francouzskému městu s počtem obyvatel přesahujícím 100 tisíc. Podle francouzské vlády i dopravních odborníků může taková norma vést téměř k dopravní revoluci ve městech.

Navrhované poplatky jsou podle expertů v předloze navrženy na poměrně přijatelnou úroveň. Městům má být umožněno každý vjezd do předem vymezené zóny zpoplatnit částkou 2,5 eura (necelých 65 korun) u osobních automobilů. Nákladní vozy pak budou muset počítat s nejméně deseti eury (259 korun). Města s více než půl milionem obyvatel pak budou moci tuto sazbu zvýšit až na 5 eur pro osobní a 20 eur pro nákladní automobily. Tyto sazby jsou mírně pod poplatky, které za vjezd do centra stanovuje například Londýn.

Daňový bonus za kolo nebo spolujízdu

Jaká konkrétní místa mají být zpoplatněna, návrh zákona pochopitelně neurčuje, nicméně hovoří o zónách, které „budou velké“. Předpokládá se, že se skutečně půjde cestou zón, nikoli konkrétně uvedených ulic, či jejich částí. Vjezd do těchto zóny budou s největší pravděpodobností monitorovat elektronické platební brány. Zákon také zavede daňový bonus ve výši 400 eur ročně těm dojíždějícím, kteří budou používat jízdní kolo nebo budou do svého vozu brát spolucestující.

Jak se nakonec bude s normou zacházet, ukáže až praxe. Přesto se dá čerpat ze zkušeností z Londýna, ale i Paříže či Lyonu. Londýn byl jeden z prvních, kdo poplatky za vjezd do centra začal vybírat. Zkušenosti jsou převážně pozitivní, ale i smíšené. Zpočátku po zavedení poplatků sice objem individuální automobilové dopravy poklesl, časem se ale opět začal zvyšovat. Bylo to spojeno zejména s rozvojem alternativních taxislužeb typu Uber. Proto londýnská radnice přišla s dalšími dodatečnými poplatky, které i tuto dopravu pomohli mírně zredukovat.

Lyon a Paříž nárazově vjezd do centra regulují již dnes, ovšem nikoli za pomoci poplatků, nýbrž tvrdým zákazem vjezdu. A to tehdy, když je kvalita ovzduší kritická. Paříž několikrát do roka vyhlašuje dny bez aut, Lyon se zase soustředí na regulaci jízd vozidel, která jsou největšími znečišťovateli.

-zm-