Finanční služby v prostředí České pošty bude od ledna provozovat ČSOB. Tedy stávající provozovatel. Vyplývá to z informací vedení státního poštovního přepravce pro ministry Sobotkova kabinetu.

Končící smlouva s s Československou obchodní bankou, a. s. („ČSOB“) a Českou pojišťovnou, a.s. k 31. 12. 2017 nutila vedení České pošty ‚(ČP) hledat nového provozovatele finančních služeb na poštovních přepážkách.  Nakonec byla vybrána opět skupina ČSOB.  Výsledky výběru schválila na konci května dozorčí rada ČP. S uzavřením smlouvy s ČSOB souhlasilo i Ministerstvo vnitra, jakožto zakladatel ČP.

Vedení pošty si končící smlouvy bylo vědomo a tak už na konci roku 2014 vybralo externího poradce (Grant Thornton Advisory, s. r. o.), který ve spolupráci s ČP analyzoval stávající trh retailových finančních služeb v České republice. „Srovnal modely zajištění retailových finančních služeb s vybranými poštovními správami v zemích EU, zpracoval jednotlivé varianty poskytování služeb včetně jejich provozních modelů a navrhl vhodné směry zajištění retailových služeb v podmínkách ČP,“ uvádí se ve zprávě pro ministry.

„Poradci doporučili partnerskou formu spolupráce, s tímto závěrem se ztotožnila i ČP. Díky modelu partnerské spolupráce může ČP těžit z významných dodatečných výnosů (nyní cca 7% celkových tržeb), aniž by sama nesla kapitálová, operační a úvěrová rizika provozovatele banky. Prodej finančních služeb zlepšuje využití pobočkové sítě i přepážkových zaměstnanců  a umožňuje realizovat dodatečné synergie s poštovními službami. ČP takto zajišťuje dostupnost úplného portfolia finančních služeb široké veřejnosti a zároveň zvyšuje finanční gramotnost svých zákazníků,“ uvádí se v informační zprávě.

Mohlo by vás zajímat

Vítěz vybrán mimo veřejnou zakázku

V roce 2016 ČP zorganizovala několikakolový průzkum trhu za účelem výběru nových partnerů pro poskytování finančních služeb na základě podaných nabídek. ČP následně provedla průzkum trhu s názvem „Výběr partnera/partnerů pro poskytování finančních služeb na pobočkách České pošty po roce 2017“.

„Poskytování finančních služeb na pobočkách ČP nenaplňuje pojmový znak zadání  veřejné zakázky a to s ohledem na skutečnost, že nebude docházet k poskytování úplatného plnění ve prospěch ČP. Naopak úplata bude prováděna ze strany vybrané banky (finančních institucí) ve prospěch ČP (partner bude platit ČP za to, co pro něj bude ČP dělat).  Ze strany ČP nedošlo k poptávání plnění, naopak ČP nabízí za úplatu své služby finanční instituci. Vzhledem k těmto skutečnostem nebyl partner pro poskytování finančních služeb na pobočkách ČP vybírán cestou zadání veřejné zakázky dle zákona o veřejných zakázkách. Proces výběru byl tedy realizován  na základě průzkumu trhu,“ uvádí se poněkud krkolomně ve zprávě.

Podle ní byly s nabídkou účasti byly ze strany ČP osloveny všechny finanční instituce relevantní  z pohledu velikosti a komplexní produktové nabídky. Účast v průzkumu trhu byla umožněna rovněž subjektům, které se přihlásily dodatečně, na základě tiskové zprávy vydané ČP. Účastnit se mohli uchazeči samostatně, případně v alianci poskytovatelů finančních služeb. Stejně tak se mohly přihlásit i subjekty s neúplnou produktovou nabídkou. Zájem o účast v průzkumu trhu projevilo 15 uchazečů.

[mn_protected]

Termín pro odevzdání nabídek byl z původního data 15. 6. 2016 prodloužen do 15. 7. 2016. Do 5. 8. 2016 se uskutečnily prezentace strategických vizí spolupráce uchazečů s ČP reprezentovanou sedmičlennou hodnotící komisí, složenou ze zástupců divizí obchod a marketing, finance a IT.

„8. 8. 2016 došlo k vyhodnocení finančních částí nabídek po stránce ekonomické výhodnosti hodnotícím modelem připraveným společností Deloitte Advisory, s. r. o. ve spolupráci s představiteli  ČP. Dne 15. 8. 2016 pak byla uchazečům doručena výzva k navýšení nabídek. Jeden uchazeč byl vyloučen pro nesplnění podmínek průzkumu trhu (nabídka neobsahovala nabízenou odměnu v požadované struktuře, tj. nebylo možné ji porovnat s ostatními nabídkami). Lhůta pro podání navýšených nabídek byla stanovena do 2. 9. 2016. V rámci finálového kola byly následně posuzovány nabídky 3 uchazečů,“ uvádí vedení ČP ve zprávě.

Na základě konečného vyhodnocení bylo dne 7. 9. 2016 doporučeno hodnotící komisí řídícímu výboru projektu, v čele s generálním ředitelem ČP Ing. Elkánem, zahájit vyjednávání o smlouvě se skupinou ČSOB, jejíž nabídka byla vyhodnocena jako ekonomicky nejvýhodnější.

„Z důvodu potvrzení, že nabídka skupiny ČSOB byla podána za tržních podmínek a ze strany ČP nemůže uzavřením smlouvy s ČSOB skupinou docházet k jejímu zvýhodnění a tedy k poskytování nedovolené veřejné podpory, ČP zadala vypracování posudku, tzv. testu soukromého investora, nezávislému znalci (vytendrována byla společnost Ernst & Young, V září 2016 byl ukončen pre-test veřejné podpory, jehož výsledky umožnily ČP zahájit smluvní jednání s vítězem průzkumu. Společnost Ernst & Young, s. r. o. na základě posouzení návrhu smluvní dokumentace následně v květnu 2017 vypracovala konečný znalecký posudek ohledně existence nedovolené veřejné podpory, kde mj. konstatuje, že  v rámci uzavíraného smluvního vztahu se skupinou s ČSOB nebyly identifikovány žádné mimořádné okolnosti, které by vylučovaly soulad s tržními podmínkami, a soukromý investor by takový smluvní vztah za stejných podmínek uzavřel,“ konstatuje se ve zprávě.

 

Hlavní výhody nového smluvního vztahu dle České pošty

  • Nově vyjednaná smlouva znamená výrazné zvýšení tržeb ČP v porovnání se současným stavem

 Podařilo se dosáhnout jednoho ze základních cílů – zvrátit klesající výnosy ze zajišťování finančních služeb. Dochází tedy k výraznému navýšení tržeb ČP v porovnání
se současným stavem – konkrétně o 15 % za 10 let s předpokládaným nárůstem rentability ze vzájemné spolupráce o 10 %.  V současné smlouvě je hlavní část odměny variabilní a je navázána na počet a druh transakcí. K jednotlivým transakcím je stanovena odměna. Vývoj na trhu je takový, že počet transakcí rozvojem elektronického bankovnictví stále klesá. Tato variabilní část odměny byla nahrazena fixní složkou, navíc „inflacovanou“ v průběhu deseti let spolupráce. Nové smluvní ujednání v sobě zahrnuje provázaný koncept banko-pojištění.

 

  • Dohoda nad novými složkami odměny

Nově bude Česká pošta dostávat významnou část odměny z tzv. cross sellu. Jde
o vyplácení odměn z uzavřených produktů, které byly sjednány jinými kanály ČSOB na portfoliu klientů získaných Českou poštou ve výši 20% ze standardní provize. Tato skutečnost se vztahuje i na klienty získané ČP před zahájením tohoto nového smluvního vztahu – tedy na většinu klientů Poštovní (i ERA) spořitelny. Česká pošta bude nově profitovat také ze zvýšené následné provize uplatněné i na obchody uskutečněné před 1. 1. 2018.

 

  • Smlouva obsahuje dohodu na reálném obchodním plánu, který reflektuje současnou výkonnost 

ČP prosadila již do rámcové smlouvy dohodu na reálném obchodním plánu pro následující roky spolupráce, která reflektuje stávající výkonnost ČP. Smluvní strany sice mohou tento obchodní plán upravit dle vývoje na trhu, ale ČP s tím musí souhlasit. Ve smlouvě jsou zakotveny mechanismy pro případ „nedohody“, které jsou výhodné pro ČP (platí minimální obchodní plán s garancí všech fixních částek a dohodnuté variabilní části odměny).

 

  • Partnerský smluvní vztah

Nová smlouva je založena na partnerském vztahu, kdy se obě smluvní strany musí na všem podstatném, prostřednictvím operativního, případně strategického výboru dohodnout. ČP může rozhodnout o umístění svých, případně služeb třetích osob na specializovaných přepážkách apod. Nadto má ČP v rámci tohoto vztahu „právo veta“ ohledně zařazení produktů finančních partnerů do distribuční sítě ČP.

 

  • Rozvoj a řízení specializovaných přepážek přechází do kompetence ČP

V horizontu dvou let ČP předpokládá vybudování dalších 130 specializovaných přepážek na  komerčních poštách, tzn. nárůst o dalších až 60 %, kdy náklady na jejich vybudování bude ze 100 % hradit skupina ČSOB. Smlouva nestanovuje přesný počet, pouze předpokládá možnost budování. S problematikou specializovaných přepážek je rovněž spjato uvolnění režimu specializovaných přepážek, a to i pro poskytování služeb ČP
(a případně třetích stran, např. prodej energií). Režim řízení činnosti na speciálních přepážkách tak de facto přechází z dosavadní zodpovědnosti partnera do jednostranné kompetence a řízení ČP. Budováním dalších specializovaných přepážek bude docházet
k přesunu části činností spjatých se sjednáváním produktů pro finanční partnery
z univerzálních přepážek právě na tyto specializované přepážky.

  • Změna rozsahu sítě ČP nebude mít vliv na výši odměny

Změna rozsahu sítě ČP včetně vlivu projektu Pošta Partner nebude mít vliv na žádnou složku dohodnuté odměny (původní požadavek ČSOB byl navázat fixní složky odměny na garantovaný rozsah 3.200 poboček ČP).

  • Zjednodušení procesů a snížení administrativní náročnosti pro zaměstnance ČP

Vzdělávání bude konsolidováno do jedné „finanční akademie“ a koordinováno prostřednictvím ČP. Ze strany skupiny ČSOB bude zajištěna úhrada všech typů školení spjatých s finančními službami včetně regulatorních požadavků na vzdělání zaměstnanců a certifikace.

Bude implementován jednotný a komplexní systém péče o pobočky ČP, který bude reflektovat organizační strukturu ČP. Ředitelé pobočkové sítě ČP tak budou mít na druhé straně v regionu vždy pouze jednoho kompetentního manažera, který bude zajišťovat
a koordinovat podpůrnou síť všech finančních partnerů.

Zrychlí se a zjednoduší procesy odbavení klientů zavedením on-line technologií
a přímou komunikací s bankou (např. minutové odezvy na žádosti o úvěr, snížení počtu formulářů). Bude nastaven jednotný reporting, komunikace, IT systém. Díky exklusivitě vztahu nově umožní skupina ČSOB zaměstnancům ČP na specializovaných, případně dalších přepážkách celkový náhled na produktové portfolio klienta, včetně nezbytných informací pro správně vedený poradenský rozhovor.

  • Otevření nových možností pro navýšení celkové odměny

Větší flexibilitou při stanovení odměny za umístění bankomatů dosáhne ČP rozšíření sítě nad rámec současného stavu (nyní 178 bankomatů). Dosavadní smlouva předpokládala fixní částku za každý nový přístroj, která způsobila to, že v prostorách poboček ČP nebyly umísťovány žádné nové bankomaty.

Definicí tříúrovňové míry řešení výhradnosti poskytování služeb pro finanční partnery se otvírají ČP možnosti pružně reagovat na vývoj trhu a nové trendy v oblasti finančních služeb, které mohou zvýšit atraktivitu zejména online kanálu ČP a přinést ČP významné dodatečné příjmy.

[/mn_protected]

Jiří Reichl