Změní se cestování po železnici v novou éru rychlosti? Evropská železniční agentura (ERA) oficiálně posvětila provoz lokomotiv Siemens Vectron rychlostí 230 km/h, přičemž České dráhy získaly toto povolení jako vůbec první operátor. Pro české cestující to má však zásadní háček.
Přestože národní dopravce tyto stroje nakupuje ve velkém, v tuzemsku si na jejich maximální výkon ještě dlouho počkáme. Kde tedy tyto stroje skutečně rozvinou svou sílu a jak si nový Vectron stojí v porovnání s konkurencí v Rakousku či Polsku?
Technické prvenství díky zásahu do převodů
Lokomotiva Siemens Vectron MS získala od agentury ERA certifikaci pro maximální rychlost 230 kilometrů za hodinu, což představuje technologický vrchol této populární platformy.
Aby inženýři společnosti Siemens Mobility tohoto limitu dosáhli, museli sáhnout hluboko do konstrukce stroje. Klíčovou technickou změnu představuje úprava převodového poměru, která lokomotivě umožňuje stabilní a efektivní provoz i v rychlostech, kde dosavadní standardní verze končily – tedy na hranici 200 km/h.
Přestože České dráhy figurují s objednávkou 50 kusů jako první provozovatel, toto technické schválení se vztahuje na platformu Vectron jako celek. Výrobce už celkově prodal přes 2 800 strojů více než 110 zákazníkům, což z Vectronu dělá evropský unikát. Tato nová certifikace dává jasný signál trhu: výhody vysoké rychlosti mohou v budoucnu využít i další evropští dopravci, pokud zvolí identickou konfiguraci se systémem ETCS Baseline 3.6 a technologií Trainguard 200.
Mohlo by vás zajímat

Realita v ČR a sousedních zemích
Sdělení o rychlosti 230 km/h zní v českém prostředí sice impozantně, ale zůstává vnitrostátně zcela nevyužitelné. Současná česká železniční síť totiž dovoluje maximální rychlost pouhých 160 km/h. I když Správa železnic plánuje zvýšení rychlosti na vybraných úsecích koridorů na 200 km/h, realizace těchto plánů se neustále protahuje.
Podobná situace však panuje i u některých našich sousedů, kde Vectron narazí na infrastrukturní limity:
- Polsko: Přestože Polsko modernizuje svou síť, většina tratí včetně hlavních tahů (např. Varšava – Berlín) je stále omezena rychlostí 160 km/h. Výjimkou je Centrální železniční magistrála (CMK), kde se plánuje zvýšení na 230–250 km/h, ale pro běžné mezinárodní spoje s lokomotivami zůstává realitou spíše nižší tempo.
- Rakousko: Zde je situace o něco lepší. Na modernizovaných úsecích Západní dráhy (Westbahn) se běžně jezdí 200 km/h i 230 km/h, ovšem na mnoha dalších mezinárodních koridorech, které České dráhy využívají, infrastruktura lokomotivy nepustí přes 160 nebo 200 km/h.
- Německo: Právě zde najdou nové Vectrony největší uplatnění. Na trase Berlín – Hamburk je rychlost 230 km/h standardem. Po roce 2026, kdy budou stroje nasazeny, budou moci legálně překročit hranici 200 km/h právě na německých vysokorychlostních úsecích, čímž se zkrátí jízdní doby mezinárodních expresů.
Srovnání s konkurencí: Vectron dohání Taurus a poráží Škodu
Nový Vectron s rychlostí 230 km/h technicky dotahuje legendární lokomotivy Siemens Taurus (u ČD řada 1216), které tuto rychlost nabízejí již dvě desetiletí a jsou v Rakousku doma. Vectron má však obrovský náskok v moderní digitální architektuře. Zatímco starší Taurusy vyžadují nákladné dodatečné instalace zabezpečovacích systémů, Vectron disponuje nativní podporou pro provoz v šesti zemích střední Evropy.
V porovnání s lokomotivami Bombardier Traxx MS3, které standardně dosahují pouze 160 km/h, představuje nový Vectron pro dálkovou dopravu výrazně výkonnější volbu. Domácí konkurent, Škoda 109E (řada 380), sice disponuje schválením pro 200 km/h, ale dlouhodobě naráží na nepřekonatelné schvalovací bariéry v zahraničí, zejména v Německu. Právě v mezinárodní prostupnosti a rychlosti nad 200 km/h nyní Vectron získává pro České dráhy rozhodující náskok. Ten z něj k 1. lednu 2026 udělá nezpochybnitelnou vlajkovou loď dálkových spojů směřujících do srdce Evropy.
