Zatímco před pár dny oznámila úspěch u německého výrobce tanků Leopard skupina Czechoslovak Group se svými korbami, nyní hlásí zásadní průlom další velký český hráč. Holding STV INVEST vrací výrobu kompletní těžké bojové techniky tam, kde ji kdysi v roce 1937 založila plzeňská Škodovka. Jak vypadá moderní pancíř pro 21. století? Kolik vozidel ročně opustí linku a proč tržby holdingu raketově rostou o miliardy?

Návrat ke kořenům a strategický kontrakt

Společnost STV Machinery, která se v roce 2024 stala součástí silného holdingu STV INVEST, zásadně rozšiřuje své výrobní kapacity. Firma podepsala klíčový kontrakt na sériovou výrobu pancéřovaných korb bojových vozidel BMP-1, kterou naplánovala na roky 2026 až 2027. Generální ředitel Mário Chudý označuje tento projekt za zásadní milník. Společnost se díky němu vrací k produkci kompletní těžké techniky – od prvního řezu do materiálu až po finální produkt.

Výroba se tak symbolicky vrací do areálu bývalých Závodů ťažkého strojárstva v Dubnici nad Váhom. Toto město patřilo k nejdůležitějším centrům těžkého strojírenství v celém Československu a právě zde se dříve masivně vyráběly věže i korby obrněnců. Současný projekt nejen oživuje slavnou tradici, ale také výrazně posiluje evropské obranné kapacity a zajišťuje dlouhodobou stabilitu výrobních závodů skupiny STV.

svářeč BVP
Ačkoliv vozidlo BMP-1 konstrukčně vychází z osvědčeného typu BVP-1, nezůstal v něm kámen na kameni. Foto: STV Group

Od digitalizace k západnímu standardu pancíře

Vývoj nového trupu bojového vozidla BMP-1 trval rok. Celý proces začal na základě zadání sesterské společnosti STV GROUP v Poličce, která do projektu vložila své dekády zkušeností s opravami a modernizacemi vojenské techniky. Inženýři v Dubnici následně zúročili své know-how získané při výrobě věží a nástaveb pro slovenské samohybné houfnice ZUZANA 2, které teď slouží i na ukrajinské frontě.

Ačkoliv vozidlo BMP-1 konstrukčně vychází z osvědčeného typu BVP-1, nezůstal v něm kámen na kameni. Projekt zahrnoval kompletní digitalizaci návrhu, definici nových materiálů a vývoj vlastní výrobní dokumentace i svařovacích přípravků. Konstruktéři upravili ergonomii a sáhli po moderních pancéřových materiálech, které se využívají při výrobě západních obrněnců. Výsledný prototyp už úspěšně absolvoval zkušební jízdy a splnil všechna očekávání. Díky tomu firma získala strategického zahraničního zákazníka a plánuje dosáhnout výrobní kapacity 100 vozidel ročně.

BVP nakládání
Předchůdce BMP-1, na snímku je BVP-1. Foto: Ministerstvo obrany

Investice do robotů a partnerství se světovými lídry

S náběhem sériové výroby souvisí masivní modernizace celého závodu. V březnu 2026 firma nainstaluje špičkové robotizované svařovací pracoviště od rakouské společnosti IGM Robotersysteme. Tato technologie umožní svařovat velkorozměrné konstrukce s extrémní přesností a produktivitou. Seznam investic tím ale nekončí; STV Machinery nakupuje také moderní laserové dělení materiálu a CNC ohraňovací lisy, čímž se připravuje na další rozšiřování produkce těžké techniky.

Společnost si buduje jméno i na mezinárodním poli. Spolupracuje s giganty, jako je BAE Systems nebo izraelská společnost ELTA. Tato partnerství doplňují desítky let budované know-how, které sahá až k počátkům zbrojní výroby v roce 1920.

Mohlo by vás zajímat

Raketový růst holdingu

Skupina STV INVEST aktuálně potvrzuje svou pozici lídra českého obranného průmyslu. Je jediným výrobcem velkorážové munice v České republice a její finanční výsledky ukazují strmý vzestup. Zatímco v roce 2024 činily tržby 14,7 miliardy korun, v roce 2025 skupina očekává, že tržby přesáhnou 24 miliard.

Holding zaměstnává více než 1400 lidí a provozuje moderní výrobní závody v České republice i na Slovensku. Strategický návrat k výrobě kompletních bojových vozidel v Dubnici je dalším krokem k posílení synergií uvnitř celé skupiny a také upevnění jejího postavení na globálním trhu.