Nejstarší a nejdelší a v pátek 19. prosince i konečně po 58 letech dokončená. Dálnice D1 se v úseku mezi Říkovicemi a Přerovem otevírá řidičům. Města jako Přerov, Olomouc nebo Prostějov se díky stavbě zbaví tranzitní dopravy. Cena závěrečného projektu, jehož výstavba trvala tři roky, dosáhla po valorizaci 7,9 miliardy korun bez DPH.
Vysoutěženou cenu se podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla povedlo víceméně dodržet. „Jako všechny naše stavby má v sobě zahrnutou valorizační doložku. To znamená, že se cena navýšila, protože se platila inflace po dobu stavby, ale k žádným zásadním změnám během výstavby nedošlo,“ řekl už dříve v podcastu ŘSD.
Přínos pro střední Moravu
Úsek Říkovice – Přerov je dlouhý 10,1 kilometru. Je na něm 14 mostů, pět protihlukových stěn a v násypech je 3,25 milionu metrů krychlových materiálu. Nejnáročnějším objektem celé stavby byla 940 metrů dlouhá mostní estakáda, která převádí dálnici mimo jiné přes řeku Bečvu, chemický závod Precheza a čtyřkolejnou železniční trať Olomouc – Přerov.

„Přínos tohoto úseku D1 pro střed Moravy je obrovský,“ uvedl Mátl. Dokončení dálnice pomůže podle něj i městům, která jsou podél D46 mezi Vyškovem a Olomoucí. „Tato dálnice byla obrovsky zatížená a svými parametry tomu ani nebyla přizpůsobená, procházela Prostějovem skrz město,“ pokračoval.
Výstavbu posledního úseku, za kterou stojí Strabag, Doprastav a IDS, provázelo 20 soudních sporů, některé se dostaly až k Nejvyššímu soudu.
První úsek z roku 1971
Výstavba jedné z nejzásadnějších českých komunikací začala 8. září 1967 a první dálniční úsek mezi Prahou a Mirošovicemi byl otevřený 12. července 1971. Souvislý dálniční tah mezi Prahou a Brnem byl dokončený 8. listopadu 1980, kdy byl zprovozněn poslední úsek dálnice u Humpolce.
V letech 1988 a 1992 začaly fungovat dva úseky od Holubic u Brna až k Vyškovu. Další úseky následovaly mnohem později, první v roce 2005 za Vyškovem. V roce 2007 podle ministerstva dopravy došlo i na první úsek na severní Moravě. D1 pak postupně pokračovala do Říkovic a od Lipníku nad Bečvou až do Ostravy. Na hranice s Polskem dosáhla v roce 2012. Mátl také v nedávném podcastu ŘSD připomněl, že původní trasování dálnice bylo trochu jiné. Změnilo se po rozpadu Československa. Dálnice tak nevede do Košic, ale do Ostravy a Polska. Celkem měří 377 kilometrů.
Mohlo by vás zajímat
Na dálnici D1 zbývá k dokončení mimo jiné most Šmejkala z roku 1939, který aktuálně prochází modernizací. Stavba by měla být kompletně dokončená na jaře roku 2027. Řidiči po mostě jezdí v omezeném režimu a pravidelně se u stavby tvoří kolony.
Ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD) uvedl, že je potřeba směřovat k dalšímu milníku, to je dokončení celé páteřní sítě dálnic. „Za zásadní v tomto ohledu považuji stabilní systém financování pro roky 2026 až 2029, aby se klíčové stavby mohly plánovat bez ad hoc odkladů a přepracovávání rozpočtů,“ poznamenal.
Na pranýři kontrolorů
Dálnice D1 mezi Prahou a Brnem je také historicky dopravně nejvytíženější komunikací v České republice. V letech 1996 až 1999 došlo k přestavbě prvních 21 kilometrů mezi Prahou a Mirošovicemi ze čtyř jízdních pruhů na šest.
Čtěte také: ŘSD řeší sérii soudních sporů kvůli modernizaci D1
Modernizace dálnice se ale mimo jiné dostala opakovaně na pranýř Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Kontroloři mezi lety 2021 a 2022 prověřovali rekonstrukci dálnice za období od roku 2016. Prověrkou prošel 160,8 kilometru dlouhý úsek mezi Mirošovicemi a Kývalkou. NKÚ opakovaně ve výročních zprávách uváděl, že rekonstrukce dálnice není hotová a na opravených částech zůstávají mosty a nadjezdy ve stavu ohrožujícím bezpečnost dopravy.
