Finance a rozpočet na následující rok, ale i léta 2027 až 2029, jsou absolutní priorita podle nově nastupujícího ministra dopravy Ivana Bednárika (za SPD). Upozornil, že chybí prostředky na současné závazky, aby se mohly rozběhnout stavby. „Myslím si, že se některé věci daly řešit jinak,“ uvedl také.
Konkrétně jmenoval nákladní železniční dopravu nebo čerpání finančních zdrojů na dopravní stavby a dopravní investice podpořené Evropskou komisí. Bednárik nebude čekat symbolických sto dní, než se zorientuje v úřadě. „Dejte mi sto minut,“ sdělil. Jako první kroky ve vedení úřadu označil v pondělí poradu vedení ministerstva a schůzky se starosty. V úterý plánuje Bednárik předložit na jednání vlády návrh požadavků.
Pomohou evropské fondy?
Bednárik zopakoval, že aktuální návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro následující rok počítá s vyššími příjmy, než jaké jsou na výdajové straně státního rozpočtu. Podle kritiků v návrhu chybí na krytí plánovaných výdajů 37,2 miliardy korun.
Nový ministr dopravy uvedl, že dalším ze zdrojů financování dopravní infrastruktury může být například zvýšené čerpání peněz z evropských fondů. Konkrétně zmínil Modernizační fond nebo program SAFE.
„Pokud Modernizační fond inkasuje prostředky z povolenek a jedním z největších nosičů nárůstu produkce CO2 je doprava, tak je logické, že by také nejvíce z fondu mělo jít na dopravu,“ uvedl.
Mohlo by vás zajímat
Drahé vysokorychlostní tratě
Bednárik okomentoval také výběr nového generálního ředitele Správy železnic, který by měl nahradit ve funkci Jiřího Svobodu. Předcházet tomu podle něj budou změny ve správní radě. „Zítra bude správní rada Správy železnic rozhodovat o vyplacení nebo nevyplacení některých náležitostí ve vztahu k bývalému generálnímu řediteli,“ sdělil také.
U vysokorychlostních tratí upozornil také na jejich vysokou cenu. Jejich příprava dosahuje 1,1 bilionu korun. Chybí v tom ale cena za vozidla a peníze za objednávku státu. „Neumím si představit, že by někdo v Čechách platil 1500 korun za lístek mezi Brnem a Prahou,“ konstatoval.

Nový ministr dopravy může ve vedení resortu čerpat ze svých zkušeností, v letech 2014 až 2020 vedl ČD Cargo a od roku 2020 dva roky České dráhy. Jak Ekonomický deník informoval, jeho působení ve vedoucích pozicích českých státních podniků se obešlo bez větších skandálů.
Postrádá dlouhodobou strategii
Bednárik už po úvodní schůzce s prezidentem Petrem Pavlem uvedl, že mu obecně v dopravě chybí dlouhodobá strategie. V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury se podle něj nedostávají peníze nejen pro příští rok, ale i pro rok 2027. Je podle něj také potřeba si vyjasnit strategii, do čeho je smysluplné investovat.
Čtěte také: Slovák, který vyslal české vlaky do světa. Kdo je nejspíš budoucí ministr dopravy?
Jako jednu ze svých priorit dříve zmínil vzdělávání některých profesí na železnici. Reagoval tak na srážku vlaků na Českobudějovicku, kdy se zranily desítky lidí. S Petrem Pavlem řešili také situaci, která nastane po skončení konfliktu na Ukrajině, konkrétně šlo o potřebu převážet suroviny.

Bednárik do návrhu programového prohlášení vznikající vlády zařadil bod o povinnosti řidičů taxislužeb prokazovat znalost českého jazyka. Ministr, který má slovenské občanství, zároveň uvedl, že má připravenou žádost o občanství české.
Do pozice nastupuje z čela Železnic Slovenskej republiky, kde působil od května letošního roku jako generální ředitel. Během jeho předešlé mise v ČD Cargo prošla firma restrukturalizací a nákladní dopravce zároveň expandoval do zahraničí. V Českých drahách Bednárik například prosadil redukci počtu manažerských pozic.
