Severovýchodní obchvat Pardubic se otevřel řidičům. Více než čtyřkilometrová trasa s největším lanovým mostem v Česku pomůže městu odlehčit dopravu ve směrech od Čáslavi i Hradce Králové. Práce trvaly tři roky a stavba stála 1,6 miliardy korun bez DPH.
V Pardubicích by měla stavba odlehčit dopravu zejména u hlavního nádraží, kde denně projíždělo podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 20 tisíc aut a v dopravní špičce se tvořily kolony. Pardubičtí řidiči jsou zatím v diskuzi na facebookových stránkách města skeptičtí. „Zácpa se posune o kilometr na východ,“ komentuje jeden z nich. Pardubice stále ještě čekají na jihovýchodní obchvat, který zatím nemá definitivní trasování.
Severovýchodní obchvat začíná ve městě za kruhovou křižovatkou u Globusu, pokračuje Poděbradskou a Bohdanečskou ulicí. Poté pokračuje k slepému rameni Labe, kříží Hradeckou ulici a vyústí u kruhového objezdu Dubina.
Mimořádně odolná lana
Součástí obchvatu je i největší zavěšený most v České republice, pylon se nachází přibližně 60 metrů nad zemí. „Tento technický skvost, který převádí dopravu přes Labe a slepé rameno Malý Slepák, má celkovou délku téměř 280 metrů a dvě nesymetrická pole o rozpětích 122 a 135 metrů,“ sdělil ministr dopravy v demisi Martin Kupka (ODS).

Most je 255 metrů dlouhý a váží 10 tisíc tun. Pokud by se nosná lana natáhla do jedné délky, měřila by 201 kilometrů. Jsou také mimořádně odolná proti korozi.
Práce na obchvatu nabraly podle ŘSD oproti plánu zdržení. Komplikované bylo vyvlastnění některých pozemků, musela se také likvidovat obří skládka nebezpečného odpadu a měnit polohy inženýrských sítí kvůli připravované hokejové hale.
Mohlo by vás zajímat
Stavbu obchvatu vysoutěžily společnosti Hochtief, Doprastav a Silnice Čáslav. Součástí stavby je i 12 protihlukových stěn dohromady dlouhých 1,6 kilometru.
