Zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035 možná nebude tak přísný, jak se dosud zdálo. Evropská komise podle německého listu Handelsblatt připravuje změnu pravidel, která by zohlednila nové technologie i tlak některých států včetně Německa. Revize může přijít už příští rok.
Komisař říká, že Brusel chce zohlednit nové technologie a aktuální vývoj. Revizi by komise mohla navrhnout až příští rok, i když původně plánovala dřívější termín.
Plánovaný konec spalovacích motorů
Evropská komise, Evropský parlament a Rada EU se před třemi lety dohodly, že se po roce 2035 v unii přestanou prodávat auta se spalovacími motory. Cílem je snížit emise skleníkových plynů a podpořit boj s klimatickými změnami. Součástí dohody je i klauzule, že EK v roce 2026 posoudí, zda je plán stále realistický vzhledem k trhu, technologickému vývoji a ekonomickým dopadům.
Komise nedávno oznámila, že přesune reformu předpisu z roku 2026 už na konec letoška. Urychlení žádalo několik členských států včetně Česka a Slovenska. Z rozhovoru s Tzitzikostasem však vyplývá, že komise možná představí návrh až příští rok. „Pracujeme na tom, abychom byli připraveni do 10. prosince, ale může to být o něco později,“ uvedl.
Zmírnění zákazu v Německu
Německé vládní strany se minulý týden shodly, že v EK prosadí zmírnění zákazu. Kancléř Friedrich Merz poslal předsedkyni EK Ursule von der Leyenové dopis. Žádá v něm, aby po roce 2035 zůstala možnost prodávat také auta s „vysoce efektivními spalovacími motory“ a hybridy.
Tzitzikostas řekl, že dopis v Bruselu vyvolal pozitivní reakci. Zdůraznil, že komise je „otevřená všem technologiím“ a v nové úpravě zohlední celý technologický vývoj, včetně role bezemisních a nízkoemisních paliv či pokročilých biopaliv. Podle něj je to nutné pro ekonomicky udržitelný a sociálně spravedlivý přechod ke klimaticky neutrální dopravě.
Mohlo by vás zajímat
Podle Handelsblattu potvrdily i další dva zdroje z EK, že revize připustí prodej aut se spalovacími motory. Musí ale jezdit na biopaliva nebo syntetická paliva.
„Chceme držet své cíle, ale musíme brát ohled na geopolitické změny. Nesmíme ohrozit konkurenceschopnost a zároveň musíme pomoci evropskému průmyslu udržet si technologický náskok,“ řekl Tzitzikostas.
Německo je největší ekonomika v Evropě a největší obchodní partner Česka. Mnoho českých firem závisí na výkonu německého hospodářství a působí jako subdodavatelé německých automobilek. Německo ale čelí konkurenci z Číny i problémům při přechodu k elektromobilitě.
