Most a silnici na hrázi Slapské přehrady čeká zásadní rekonstrukce. Podle Povodí Vltavy jde o největší opravu mostu od výstavby vodního díla před 70 lety. Během rekonstrukce, která má začít v lednu, bude silnice přes hráz uzavřená a náhradní trasa povede přes Štěchovice.

Od 2. března 2026 bude celá hráz nepřístupná jak pro dopravu, tak pro pěší. Povodí Vltavy po dobu opravy mostovky zajistí u hráze převoz plavidel, aby místo neblokovala a nezhoršovala se už tak komplikovaná dopravní situace v lokalitě.

Naopak nepřerušený bude provoz vodního díla Slapy. Stavebníci se proto ve smluvní dokumentaci zavazují, že budou včas koordinovat práce a provozní činnosti například s Vodním dílem Slapy a ČEZ elektrárnou Slapy.

Stavba se kvůli náročnosti prodraží

Státní podnik Povodí Vltavy podepsal smlouvu na stavební práce s firmami Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a Silnice group. Generální oprava mostní konstrukce ale vyjde výrazně dráž, než bylo v plánu.

Předpokládaná hodnota zakázky činila ve chvíli, kdy Povodí Vltavy tendr na stavební práce letos na jaře vypisovalo, 162 milionů korun bez DPH. Konečná smluvní cena přesahuje 194 milionů korun bez DPH. Cena se tak podle Registru smluv navýšila o 32,4 milionu korun.

Mohlo by vás zajímat

„K navýšení došlo pravděpodobně v souvislosti s aktuální situací na stavebním trhu a také proto, že se jedná o komplikovanou opravu mostní konstrukce, která je přímo provázána se stavbou vodního díla,“ sdělila Pavlína Mertl z Povodí Vltavy. Stavební práce na opravě mostovky mají začít v lednu příštího roku. Trvat budou do konce roku 2027.

Opravy prodlouží životnost mostu

Hráz
Práce se nedotýkají vlastního přehradního tělesa. Foto: Městys Štěchovice

Most převádí silnici 3. třídy přes hráz přehrady. Během stavebních úprav by měli vítězové tendru vyměnit mostní pole a opravit nosné konstrukce.

Povodí Vltavy si od modernizace slibuje zajištění dlouhodobé životnosti mostu. Hrázový most, který se nachází mezi obcemi Slapy a Rabyně, se skládá podle dokumentace z různých druhů konstrukcí. Z jeho jedné strany je vodní nádrž, z druhé pak údolí s vodní nádrží Štěchovice.

Stavba se chystala pět let

Podle vyjádření městysu Štěchovice na sociálních sítích se úpravy mostu netykají přímo přehradní hráze. „V minulosti byly prováděny různé opravy na mostní konstrukci, ale nyní se jedná o generální opravu, která se připravovala jak projekčně, tak z hlediska finančního zajištění pět let,“ uvedl.

Požadavky na rozsah prací vychází z pravidelných mostních prohlídek, aby nemuselo docházet k postupnému snižování zatížení mostovky. Při opravných a sanačních pracích uvnitř rámových konstrukcí také nesmí podle smluvní dokumentace dojít k poškození vnitřního technologického a strojního vybavení hráze. Jde například o výtahy, jeřáby či rozvaděče.