Centrum Prahy brázdí skútry, které připomínají vozítka pro imobilní osoby. Mají čtyři masivní kola, sedátko, řídítka a stupátko pro nohy. Půjde po koloběžkách a segwayích o další typ elektrického dopravního prostředku, se kterým se bude muset metropole vypořádat?
Zatímco od ledna začne v Praze platit zákaz sdílených elektrokoloběžek, v ulicích se objevuje další novinka. Jde o jeden z typů elektrických vozítek, kterých se snaží hlavní město také zbavit. Jízdy na elektrickém skútru „Mia four“ nabízí turistům na facebookových stránkách v hebrejštině a angličtině například cestovní kancelář Prague riders tour.

V ulicích už vozíky zaznamenal i pražský magistrát. Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) jde o zcela novou věc, o které nemá radnice ještě bližší informace. „Pokud by se ukázalo, že je potřeba tento typ dopravních prostředků regulovat, muselo by se postupovat obdobně jako v minulosti u takzvaných segwayů – tedy cestou změny zákona,“ sdělil Ekonomickému deníku Hřib.
Na chodník skútry nesmí
Pražská městská policie v současné době elektrická vozítka typu skútr posuzuje jako jízdní kola. Podle mluvčí Ireny Seifertové se tak jejich řidiči musí řídit zákonem o provozu na pozemních komunikacích, včetně zákazu jízdy po chodníku a v pěších zónách. Kromě míst, kde není jejich vjezd přímo povolený výjimkou na dopravním značení.
Kontrolu technických požadavků na provoz těchto vozidel na pozemních komunikacích má podle ní v kompetenci Policie České republiky.
Stále nové atrakce pro turisty
Dlouhodobým kritikem elektrických dopravních prostředků v centru města je Praha 1. Spolu s říjnovými volbami do Poslanecké sněmovny uspořádala místní referendum, ve kterém se chtěla vypořádat s zejména s elektrokoloběžkami. Občané první městské části v hlasování nakonec podpořili úplný zákaz elektrických koloběžek v centru.

Podle radního Prahy 1 pro zdravotnictví Michala Müllera (ODS) jde o nešvar, který do centra nepatří: „Boj s tím není jednoduchý. Stále se objevují nové a nové prostředky, využívané jako turistická atrakce.“
Pomůže kontrola
Problematický je podle Müllera nejen pohyb dopravních prostředků po chodnících a pěších zónách, ale i to, že jsou v řadě případů uskladněné na ulicích. Řešení vidí v důsledné kontrole a vymáhání pravidel. Což vyžaduje značné nasazení zdrojů, zejména městské policie.
„Jakékoliv legislativní úpravy jsou bohužel běh na dlouhou trať, jako například zákaz segwayů. Každopádně vzkaz z Prahy 1 je i díky referendu poměrně jasný. Občané centra si podobné atrakce nepřejí,“ uvedl radní.
Mohlo by vás zajímat
Elektrokola zůstávají
Z ulic Prahy úplně nezmizí ani zmíněná mikromobilita. Ředitel poskytovatele koloběžek Lime pro Česko a Maďarsko Václav Petr uvedl, že firmu zákaz radních mrzí a soustředit se teď bude na elektrokola, která v Praze provozuje od roku 2021.
„Představují jiný koncept a především odlišný způsob užívání. Tento segment sdílené mikromobility se nám dlouhodobě osvědčuje i v dalších evropských městech a plánujeme do něj dále investovat i v Praze,“ uvedl Václav Petr.

Společnost Bolt naopak zvažuje, že služby zaměřené na mikromobilitu v Praze ukončí.„Rozhodnutí zástupců města nás mrzí. Bez sdílených koloběžek lidé budou i nadále potřebovat rychlé a efektivní možnosti, jak se po městě pohybovat. Dá se proto očekávat, že počet soukromých koloběžek a elektrokol výrazně vzroste,“ tvrdí manažer pro mikromobilitu Boltu Marek Pazderka.
