Znalci železnice ho považují za muže, který dokázal dát nákladnímu dopravci ČD Cargo nový směr. Firmu vyslal do zahraničí a zajistil jí atraktivní zakázky. Teď se jméno Ivana Bednárika, současného šéfa Železnic Slovenskej republiky, skloňuje v souvislosti s postem českého ministra dopravy. Resort má mít pod sebou hnutí SPD, které slibuje obsadit křesla ve vládě odborníky.
Bednárik patří ke zkušeným manažerům v železniční dopravě. Jeho působení ve vedoucích pozicích ČD Cargo a následně v Českých drahách se obešlo bez větších skandálů, až na jeden případ.
Národní centrála proti organizovanému zločinu prověřovala v roce 2020 prodej nákladních vagonů ČD Cargo slovenské firmě SMK podnikatele Ivana Petríčka. Policie tehdy podle serveru iRozhlas.cz trestní oznámení označila jako nástroj konkurenčního boje a případ odložila.
Expanze i nové lokomotivy
Bednárik stál v čele ČD Cargo v letech 2014 až 2020. Pod jeho vedením prošla firma restrukturalizací a nákladní dopravce zároveň expandoval do zahraničí. Z Horního Slezska dopravce vozil uhlí do varšavských tepláren, do Česka převážel zboží z polských baltských přístavů nebo kontejnery z překladišť na polsko-běloruské hranici.
Sám Bednárik expanzi v deníku Právo komentoval slovy, že se ČD Cargo z dopravce původně svázaného státní hranicí České republiky stalo respektovaným evropským subjektem. Z toho aktuálně ztrátová společnost těží i nyní. Například v oblasti kombinované přepravy se jí daří především v Německu, kde působí pobočka firmy od roku 2020.
Mohlo by vás zajímat
„Jako šéf Carga byl úspěšný,“ říká o Bednárikovi akademik Michal Mervart z Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze.
ČD Cargo za Bednárikova působení zmodernizovalo vozový park, pořídilo lokomotivy Siemens Vectron a Bombardier Traxx. Začaly se rekonstruovat dieselové lokomotivy. Dopravce se zároveň snažil zbavit nevýhodných smluv. Na seznam nespolehlivých dodavatelů například zařadil firmy ze skupiny Rail Invest bratrů Šuškových, dříve hlavního dodavatele vagónů a jejich oprav pro ČD Cargo.
Pod tlakem pandemie

V roce 2020 se jako krizový manažer Bednárik přesunul do čela Českých drah. „Jako ředitel ČD neměl příliš šanci se prosadit, protože vydržel jen rok a něco a na zásadní změny je to krátká doba,“ uvedl k tomu Merhart.
Působení v Českých drahách a poslední roky v ČD Cargo navíc významně poznamenala pandemie koronaviru.
Česká televize ke konci Bednárika v roce 2022 uvedla, že rezignoval kvůli výhradám, že České dráhy neměly získat 3,5 miliardy korun za pozemky pod kolejemi, které by se převedly na Správu železnic. S těmito financemi přitom Bednárik počítal ve svém podnikatelském plánu.
V Českých drahách Bednárik například prosadil redukci počtu manažerských pozic.
Skončí po půl roce?
Aktuálně Bednárik působí na pozici generálního ředitele Železnic Slovenskej republiky, kde letos od 15. května nahradil Alexandra Saka.
Podle Mervarta má jako šéf infrastruktury na Slovensku dobré systémové směrování. „Ne, jako je tam běžné – masivní investice do vybraných úseků a absolutní chátrání většiny sítě,“ upozornil. Jako ministr dopravy by Bednárik podle něj mohl nastolit v dopravě řád a koncepci, navíc s důrazem na železnici.
Návrh na toho, kdo převezme po Martinu Kupkovi (ODS) post ministra dopravy, ještě předseda hnutí ANO Andrej Babiš, který má od prezidenta pověření k sestavení vlády, oficiálně neoznámil.
