Skupina České dráhy vykázala za první pololetí 2025 zisk před zdaněním 444 milionů korun, což je meziroční pokles o zhruba 36 procent. Zatímco osobní doprava zůstává zisková, a to i díky vyšším kompenzacím a modernizaci vozového parku, nákladní dopravce ČD Cargo prodělal 931 milionů korun a dál čelí poklesu přepravních výkonů.

Osobní doprava přinesla skupině růst výnosů o 1,7 miliardy korun a zisk před zdaněním ve výši 1,05 miliardy korun, který meziročně narostl o téměř 800 milionů korun.

Rostou tržby z osobní přepravy v zahraničí

Během prvních šesti měsíců roku České dráhy přepravily více než 80 milionů cestujících, za celý rok 2024 to bylo 168,8 milionu lidí.

„Jedná se o mírný pokles oproti loňsku. Vidíme jasně, že tam, kde nasazujeme nové vlaky, roste i poptávka po cestování. Nasazením moderních souprav ComfortJet, RegioPanter či RegioFox přinášíme cestujícím vyšší komfort, spolehlivost a rychlost, což se projevuje v rostoucích tržbách z osobní dopravy,“ napsal předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec v úvodu k pololetní zprávě.

Kompenzace za veřejné služby v přepravě cestujících díky nasazení nových vlaků narostly o téměř 1,6 miliardy korun. Pozitivní dopad má podle vyjádření skupiny i nárůst tržeb z osobní přepravy o 155 milionů korun díky nárůstu výnosů za výkony osobních vozů v zahraničí.

Mohlo by vás zajímat

RegioFoxy a ComfortJety

V prvním pololetí 2025 uvedly podle zprávy České dráhy do provozu tři jednotky RegioFox pro Plzeňský a Královéhradecký kraj a čtyři soupravy ComfortJet. Přebírání dalších vozidel do majetku Českých drah má pokračovat ve druhé polovině roku 2025.

Jednotky RegioFox Českých drah. Ilustrační snímek. Zdroj: České dráhy

V oblasti otevírání trhu regionální dopravy je podle skupiny nejvýznamnějším probíhajícím projektem kalkulace nabídky pro Středočeský kraj a Prahu na zajištění dopravní obslužnosti novými elektrickými velkokapacitními jednotkami EMU400. Jde o třicetiletý tendr s dobou trvání 30 let od prosince roku 2029. Dráhy spolu s dalšími zájemci předložily kvalifikační nabídku na jaře letošního roku.

 V mezinárodní dopravě se tržby skupiny meziročně zvýšily o 16 milionů korun. Podíl na tom měla zejména linka Baltic Express k Baltskému moři, kterou České dráhy provozují s polským národním dopravcem PKP Intercity.

Tradiční komodity na ústupu

Naopak nákladní železniční doprava zažívá těžké časy. „Hospodářské prostředí zůstává náročné a zejména segment nákladní dopravy čelí významným strukturálním změnám,“ napsal Krapinec v úvodním slovu. Společnost ve velkém rozprodává vozový park a propouští zaměstnance.

V prvním pololetí vlaky ČD Cargo přepravily 26,4 milionu tun zboží, skupina ČD Cargo pak 29,9 milionu tun. Jak Ekonomický deník informoval, přeprava tradičních komodit jako uhlí či dřevo je na ústupu. Jedním z mála segmentů, které dopravci rostou, je kombinovaná přeprava.

Čtěte také: Silnice jako zkáza i pomoc. Nákladní dopravu na železnici pohánějí automobilky

Podle Krapince je výrazný propad hospodářského výsledku odrazem dlouhodobého útlumu tradičních přeprav, především uhlí a hutních výrobků, které v minulosti tvořily základ železniční nákladní dopravy. Nahradit je nedokázal ani zmiňovaný růst v oblasti kombinované dopravy nebo zahraničních výkonů.

„V prvním pololetí tak ČD Cargo vykázalo ztrátu, která byla způsobena restrukturalizačními opatřeními a nutným snížením účetní hodnoty majetku. Je však nutné říci, že tato opatření jsou nezbytná, aby se podnik dokázal přizpůsobit nové realitě na evropském dopravním trhu,“ uvedl Krapinec v pololetní zprávě.