V Thámově ulici a jejím okolí v pražském Karlíně plánuje firma Foodora testovat autonomní vozítka pro rozvoz jídla. Uvedl to Martin Šalek, mluvčí Prahy 8, jejíž dopravní komise záměr firmy projednala a dala k němu souhlas. Termín nasazení robota Foodora ještě nesdělila.

„Jsme teprve na začátku jednání s některými obcemi. Společně zjišťujeme, jak by nové technologie mohly přispět k rozvoji moderního a udržitelného městského prostředí,“ uvedla mluvčí Foodory Marie Cicvárek. Podobně firma postupuje i v dalších zemích, kde působí, například ve Švédsku či Norsku. „Na rozvoji robota se intenzivně pracuje,“ sdělila.

Pohyb po předem určených přechodech a chodnících

Z pohledu zákona jsou roboti podle Šalka vedeni jako chodci, takže nepotřebují žádné zvláštní povolení. Firma se přesto před zahájením testovacího provozu obrátila na komisi rady městské části s žádostí o projednání a doporučení záměru, které obdržela.

„Vozítka už jezdí úspěšně v řadě velkých měst po celém světě. Senzory a kamery rozpoznají lidi, kola, kočárky, invalidní vozíky. Robot se chová ohleduplně,“ uvedl radní pro dopravu Tomáš Slabihoudek (TOP 09).

Pokud robot narazí na nejasnou situaci, hned podle informací městské části kontaktuje vzdáleného operátora. Využívat bude jen předem určené přechody a chodníky.

Mohlo by vás zajímat

Vozíky na elektrický pohon budou podle Šalka jezdit v průměru rychlostí tři až čtyři kilometry za hodinu. Maximální rychlost mají osm kilometrů v hodině. Vybaveny jsou 12 kamerami, ultrazvukovými senzory a radarem, který zajišťuje přehled v celém okolí robota. Při kontaktu s chodci, psy či auty zastaví nebo zpomalí. Jsou schopné překonat obrubníky a menší schody.