Španělské ministerstvo průmyslu a cestovního ruchu přidělilo slovenské společnosti InoBat dotaci 54 milionů eur na stavbu továrny na baterie. Otázka je, zda si ke spolupráci vybrala vhodného partnera. Dlouholeté sliby, že Inobat rozjede na Slovensku výrobu inovativních baterií, se jaksi nenaplnily.
Projekt společnosti InoBat na papíře vypadá lákavě. Ve vnitrozemském Valladolidu chce investovat 712 milionů eur (přes 17 miliard korun). Továrna na baterie pro elektromobily má vytvořit 260 přímých a 500 nepřímých pracovních míst. Závod dosáhne produkce 32 GWh baterií do roku 2029, uvedlo španělské ministerstvo. Vzhledem k dosavadním zkušenostem s firmou Inobat je však skepse namístě.
Ve třetí výzvě na dotační podporu výroby baterií pro elektrická vozidla rozdělila španělská vláda více než 408 milionů eur. Mezi úspěšné žadatele patří Stellantis, který spustí výrobu u Zaragozy, a Renault, který si též zvolil město Valladolid. Španělská vláda uvádí, že těmito projekty posiluje svůj závazek k zelené reindustrializaci a vytváření perspektivních pracovních míst.
Velká očekávání a chatrná realita

Přesto je udělení dotace slovenskému InoBatu překvapivé. Kolem této tajemné firmy svítí až příliš varovných světel. Firma, kterou založil podnikatel Marián Boček, vyvolávala před pěti lety velká očekávání. Dokonce i ČEZ v létě 2020 investoval do InoBatu 10 milionů eur. Mezi další investory z Česka patřil Czechoslovak Group (prostřednictvím slovenské MSM Group) nebo Avant Private Equity investiční fond. Český výrobce autobusů SOR se s Inobatem dohodl na nákupu baterií pro chystané elektrobusy.
InoBat avizoval zahájení výroby už v roce 2021. Využít k tomu chtěl bývalý výrobní areál společnosti Samsung poblíž Trnavy. Jenže roky plynuly a velkosériová výroba stále nezačala. Jak Ekonomický deník informoval před dvěma a půl rokem, ČEZ si konvertibilní půjčku nechal splatit a ze společnosti InoBat se stáhl.
Nakonec to dopadlo tak, že InoBat vsadil na relativní jistotu a dohodl se s Číňany. Partnerem se stal čínský Gotion, se kterým Inobat podepsal v listopadu 2023 memorandum o stavbě továrny na baterie v Šuranech. V počáteční fázi má mít kapacitu 20 GWh, ve hře je rozšíření kapacity až na dvojnásobek. Cílený start výroby byl tehdy v plánu na druhé čtvrtletí roku 2026.
Mohlo by vás zajímat
Propouštějí a ostatním prý neplatí
Ambiciózní byznysmen Marián Boček se však svých snů nevzdal a zkusil další tah. A sice zaměřit se v závodě ve Voderadech u Trnavy na výrobu baterií pro pohon bezpilotních letounů neboli dronů. Letos v červenci slovenský Forbes informoval, že InoBat ve dvou vlnách propustil pět desítek pracovníků, tedy zhruba polovinu. Zbývající zaměstnanci údajně neobdrželi mzdy za červen, přičemž je výrobní linka už asi půl roku odstavená.
Neslavné jsou také finanční výsledky firem ze skupiny InoBat. Jak se lze dočíst ve slovenském Registru účetních závěrek, klíčová firma InoBat Auto loni vykázala propad tržeb ze 14 milionů eur na 3,5 milionu eur. Ztráta naopak vzrostla z 8,3 milionu na 20,2 milionu eur. Kumulovaná ztráta od založení firmy se vyšplhala na 54 milionů eur (1,3 miliardy korun).
Slováci mají InoBat, Češi HE3DA
Podobný případ se ostatně objevil i v Česku. Magna Energy Storage, tajemný výrobce baterií HE3DA z Horní Suché na Karvinsku, vykázal v roce 2023 tržby zhruba 8 milionů korun. Hospodaření této firmy loni skončilo se ztrátou 119,6 milionu korun. Tržby tak o několik řádů neodpovídají příslibu, že firma bude vyrábět baterie o kapacitě 1,2 gigawatthodiny za rok.
Ekonomický deník se v minulých letech dění okolo „technologicky unikátních“ baterií HE3DA opakovaně zabýval. Upozornil na velikášské vize, kterým neodpovídá skromná realita, problematické technické řešení, kauzy hlavních postav za projektem a riziko znehodnocení peněz vložených investory. Například jen investoři sdružení pod firmou Battery Unite vložili do výroby baterií v Horní Suché více než 1,4 miliardy korun.