Hledání nového šéfa německých drah Deutsche Bahn je v plném proudu. I když je ministr dopravy Patrick Schnieder přesvědčen, že brzy někoho představí, kritika jeho přístupu neslábne. Před necelým týdnem totiž k překvapení mnohých oznámil, že současný šéf Richard Lutz musí z firmy odejít.

Nová vláda totiž Lutze nepovažuje za správnou osobu, která by dokázala překonat hlubokou krizi státního podniku.

Velký džob, žádní zájemci?

Ačkoliv Schnieder tvrdí, že o pozici je velký zájem, některá jména už účast odmítla. Jde například o bývalého šéfa švýcarského Federálního úřadu pro dopravu Petera Füglistalera nebo Andrease Matthäho, který je v současnosti šéfem Rakouských spolkových drah (ÖBB). Nabídku odmítl i bývalý krátkodobý ministr financí Jörg Kukies.

Situace vyvolává rozpaky i v samotné branži. „Deutsche Bahn je v dramatické situaci a nikdo si nemůže dovolit dlouhé vakuum ve vedení,“ říká Martin Burkert, předseda Odborového svazu železnic a dopravy (EVG). Podobně to vidí i Dirk Flege z organizace Pro-Rail Alliance: „Načasování rozhodnutí vytváří další tlak na ministra dopravy Schniedera, aby rychle představil svého nástupce.“

ředitel státní dráhy
Šéf Deutsche Bahn Richard Lutz před časem interně rozeslal restrukturalizační program, s nímž by se podle jeho představ skupině mělo podařit dostat se z krize. Foto: Deutsche Bahn

Nejnáročnější práce v německé ekonomice

Podle Schniedera je pozice šéfa drah jednou z nejtěžších v celé německé ekonomice. Vyžaduje si totiž nejen odborné znalosti, ale i zkušenosti s vedením velké korporace. Přesto platové podmínky nejsou srovnatelné s těmi, které nabízí firmy z indexu DAX. Bývalý šéf Svazu německých strojvůdců Claus Weselsky dokonce požaduje výrazné snížení platů manažerů a snížení počtu členů představenstva, které se nyní skládá ze sedmi lidí. „Považoval bych za historický žert, kdybychom se nyní bavili o platu nového generálního ředitele. Pro mě je to, co si doktor Lutz vydělal, už příliš mnoho,“ dodává Weselsky.

Hluboká krize a naděje na změnu

Lutzův nástupce to nebude mít lehké. Deutsche Bahn je v nejhlubší krizi své existence. Dochvilnost v dálkové dopravě je horší než kdykoli od dob železniční reformy. Infrastruktura je zchátralá a přetížená. Skupina se navíc potýká s miliardovými dluhy a velkými ztrátami.

Ministr Schnieder plánuje představit novou strategii pro krizí postiženou skupinu 22. září. V tomto termínu by měl být oznámen i nový šéf. Schnieder je přesvědčen, že personální změna a nová strategie povedou k postupnému zlepšení. Upozorňuje však, že není možné „přepnout vypínač“ a že změny jsou běh na dlouhou trať.

Mohlo by vás zajímat