Stát chce do regionů dostat více turistů, investic i pracovních míst. Zajistit to má další fáze takzvaného Akčního plánu ke Strategii rozvoje cestovního ruchu České republiky 2021 – 2030. Cíle nejsou malé, turismus má být jedním z pilířů hospodářské politiky státu.
Plány pro roky 2026 až 2027 dává dohromady ministerstvo pro místní rozvoj. V nejbližších dvou letech se podle mluvčího resortu Petra Waleczka zaměří zejména na udržení výkonnosti cestovního ruchu a na jeho podporu v kontextu ekonomické stagnace. A to vše ve chvíli, kde se podle resortu očekává pokles domácího turismu.
Schvalovat se má před volbami
Mezi hlavní cíle nového plánu patří podle úřadu zajištění stabilního prostředí, podpora regionů, inovování nabídky, získání kvalitních pracovníků a efektivní řízení a sledování dat. Dokument přitom navazuje na Akční plán na roky 2024-2025. „Průběžné hodnocení plnění těchto cílů za první pětileté období strategie proběhne v průběhu příštího roku,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí Petr Waleczko.

Podávání připomínek k novému plánu skončilo 7. srpna. „Naším cílem je předložení finálního návrhu vládě do konce září 2025. Akční plán je nelegislativní dokument, takže po schválení vládou formou usnesení je proces ukončen a může začít jeho realizace,“ dodal mluvčí.
Čísla táhnou tuzemští cestovatelé
Podle Waleczka se turismus v Česku vrací na předcovidová čísla, jde ale spíš o zásluhu domácích turistů. Zatímco celková návštěvnost v roce 2024 překonala rok 2019, složení hostů se změnilo. „V předcovidových letech tvořili čeští a zahraniční turisté zhruba stejný podíl. V roce 2024 už ale převažovali čeští turisté (54 procent hostů), zatímco počet zahraničních turistů byl o 3,8 procenta nižší než v roce 2019,“ dodal.
Aby podpořilo rozvoj turismu, chce se ministerstvo zaměřit na lepší spolupráci se zástupci odvětví a vzdělávacími institucemi. Podle mluvčího je také cílem, aby se do oboru dostali kvalifikovaní lidé. „Důraz bude kladen na budování na již existujících programech agentury CzechTourism a asociací. Nadále budeme rozvíjet systém řízení cestovního ruchu v regionech, který je postaven na principu destinačního managementu,“ konstatoval. Posílit se má stabilita organizací, zlepšit kvalita jejich práce a podpořit rozvoj partnerství v regionech. To má vést podle Waleczka k efektivnější správě a udržitelnému rozvoji turismu.
„Zabloudit“ mimo hlavní trasy
Finance do udržitelného cestování by měly plynout podle plánů prostřednictvím stávajících dotačních programů jako jsou Podprogram Oživení cestovního ruchu, IROP a programy přeshraniční spolupráce. „Nově se chceme zaměřit na lepší dostupnost finančních nástrojů pro podporu podnikatelské infrastruktury a velkých investičních projektů. V rámci příprav nových programů EU pro období 2028+ usilujeme o zajištění financování vybraných aktivit z fondů Evropské unie,“ konstatoval Waleczko.
A jak je podle něj možné turisty „nalákat“? Co může Česko nabídnout „navíc“? Podle mluvčího je to bezpečí, autenticita a kvalita – a na těchto hodnotách chce dál stavět. „Kromě tradičních taháků, jako jsou Praha nebo lázně, roste důraz na aktivní dovolenou, lokální zážitky a kvalitní gastronomii,“ poznamenal.
Mohlo by vás zajímat
Velkým tématem je podle mluvčího také objevování méně známých míst mimo hlavní turistické trasy, nabízejí podle něj klid, opravdovost a kontakt s místní kulturou. „Tyto oblasti podporujeme společnými kampaněmi se samosprávami a podnikateli. Významnou roli hrají i nové přímé letecké linky, zejména z bohatších trhů, a stále důležitější jsou digitální služby, udržitelnost a zážitky šité na míru – včetně spojení práce a odpočinku,“ doplnil.
Většina programů pokračuje

Většina aktivit z Akčního plánu pro roky 2024–2025 se podle mluvčího osvědčila – u 22 opatření bylo doporučeno pokračování i v dalších letech. Jde například o podporu leteckých spojení, marketingové kampaně agentury CzechTourism, rozvoj infrastruktury nebo výzkumy v oblasti cestovního ruchu.
„U řady z nich se ukázalo, že jejich efekt se projeví až v delším časovém horizontu, a proto je klíčové zajistit jejich kontinuitu,“ dodal.
Přizpůsobení realitě
Část opatření se kvůli změnám vnějších podmínek, nedostatku finančních, personálních kapacit nebo potřebě reagovat na nový vývoj – například výkyvy v příjezdovém cestovním ruchu, podle ministerstva odložila nebo byla dočasně pozastavená. „Nešlo o to, že by se aktivity ukázaly jako neefektivní, ale spíše o nutnost je přizpůsobit aktuální realitě. Opatření s jasným dopadem a strategickým významem budou pokračovat i v navazujícím Akčním plánu,“ uvedl mluvčí.
Ministerstvo pro místní rozvoj letos investuje do rozvoje turismu téměř dvojnásobek prostředků oproti předchozím letům. Jde o 1,48 miliardy korun. Z toho je podle dřívějšího vyjádření ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka 360 milionů korun alokovaných v národních dotačních programech, které jsou určeny na rozvoj infrastruktury cestovního ruchu, celkem 250 milionů, oživení turismu v povodní zasažených Jeseníkách, 20 milionů korun, a podporu organizací destinačního managementu, 90 milionů.
Dalších 423 milionů korun poputuje na modernizaci Horské služby, včetně rekonstrukce stanic a nákupu nové výjezdové techniky.
Počet turistů ze zahraničí vzrůstá
V roce 2023 dosáhl podíl cestovního ruchu na HDP České republiky 2,36 procenta, okolo 180 miliard korun. Sektor v současnosti zaměstnává 224 tisíc lidí. Podle informací agentury CzechTourism tvoří klíčový ekonomický pilíř v regionech jako je třeba Karlovarský kraj, Praha nebo Jižní Čechy.
V loňském roce přijelo podle agentury do tuzemských hotelů, penzionů a dalších HUZ na 22,8 milionu hostů, kteří zde strávili 57,3 milionu nocí. Celkem 54 procent, tedy 12,3 milionu, tvořili domácí turisté, 46 procent, 10,5 milionu pak návštěvníci ze zahraničí. Průměrná doba pobytu dosáhla 3,5 dne. V počtu příjezdů se Česko dostalo na historicky nejvyšší hodnoty od roku 2012. Meziročně vzrostl počet cizinců o téměř 10 procent.
„Naší prioritou je udržet a posílit růst návštěvnosti, zejména u klíčových zdrojových trhů. Zároveň se zaměřujeme na prodloužení pobytů a zvýšení útrat turistů. Mezi země s nejvyšší bonitou aktuálně patří Německo, USA, Velká Británie a Severní Irsko nebo Itálie. Cílíme ale i na vzdálené destinace, jako je Čína, Kanada nebo třeba arabské státy,“ uvedl letos na jaře ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
Kampaně prodlužují pobyt
Agentura na jaře bilancovala i úspěch loňských kampaní na podporu turismu. Hlavní z nich v hodnotě 37 milionů korun podle CzechTourism vidělo na 19 milionů lidí. To podle agentury potvrzuje vysokou efektivitu online propagace Česka. CzechTourism uvedl také, že díky online cestovním agenturám Expedia, Amadeus, LastMinute.com zaznamenal dopad například na prodloužení pobytů turistů.
„Tak třeba v Spojeném království a Španělsku se v rámci kampaně zvýšila průměrná délka pobytů, jež si cestovatelé z těchto zemí na jejím základě v tuzemsku koupili. A to z 2,7 na 3,8 nocí. Konverzní kampaň zaměřená na USA, realizovaná v rámci spolupráce zemí V4, přivedla do Česka přes 28 605 turistů, kteří zde strávili 20 882 nocí,“ uvedl CzechTourism.
Agentura stejně jako ministerstvo zmiňuje jako významnou aktivitu podporu přímých leteckých linek se vzdálenými destinacemi, například s Kanadou nebo Čínou.