Pouze 1,6 procenta železniční sítě v Německu je vybaveno moderním vlakovým zabezpečovačem ETCS. Podle oborového sdružení Pro-Rail Alliance probíhá digitalizace velmi pomalu a chybí jasná strategie, která by koordinovala kroky všech zúčastněných.

Evropský vlakový zabezpečovací systém (ETCS) je základním stavebním kamenem pro standardizaci zabezpečení železnice v Evropě a usnadnění přeshraniční dopravy. Německá federální vláda si stanovila cíl převést celou železniční síť na tuto technologii do roku 2040. Tento přechod ale vyžaduje komplexní přestavbu infrastruktury i vlaků, aby se tradiční zabezpečovací prvky nahradily digitálními informacemi přímo ve vlakové kabině.

Chybí koordinace a strategie

Podle výkonného ředitele Pro-Rail Alliance Dirka Flege je nezbytná úzká spolupráce mezi federální vládou, průmyslem a spolkovými zeměmi. „Je zapotřebí společně vyvinutá strategie, co přesně by se mělo stát do kdy,“ zdůraznil. V současnosti jsou nejasnosti ohledně pořadí modernizací, financování i koordinace přestavby vlaků.

Příklad rekonstrukce trati Riedbahn ukazuje, jak složitá situace je: tato trať již ETCS využívá, zatímco právě probíhající generální rekonstrukce trati Berlín–Hamburk jej zatím nezahrnuje, aby se předešlo zdvojeným nákladům na současné i nové systémy.

ETCS
Instalace ETCS na železnici. Ilustrační snímek. Zdroj: Správa železnic

Zvýšení efektivity musí být hmatatelné

Digitalizace slibuje vyšší efektivitu a bezpečnost, ale výsledky jsou zatím slabé. „Je důležité, aby se zvýšení efektivity stalo hmatatelným pro železniční dopravu nejpozději v příštím volebním období. Bez jasného plánu nebude možné dosáhnout cíle přechodu na ETCS do roku 2040,“ dodal Dirk Flege.

Mohlo by vás zajímat