V hlavním městě skončila rekonstrukce železniční trati mezi Bubny a Výstavištěm. Metropole se také po čtyřiceti letech dočkala nového nádraží. Úsek je součástí spojení z centra hlavního města na letiště Václava Havla a do Kladna.
Nádraží budou moci začít cestující, kteří míří do Kralup nad Vltavou a do Ústí nad Labem využívat od soboty 2. srpna. Vlaky z Masarykova nádraží do Kladna na něm začnou zastavovat od pondělí 4. srpna.
Mimořádně významný projekt
Navýšení kapacity modernizované tratě umožní zavést víc spojů. „Projekt je mimořádně významný nejen z hlediska dopravy, ale do značné míry mění tvář hlavního města. Bubenské nádraží se stává základním kamenem nové čtvrti, která zde v příštích letech vznikne. Železnice tak znovu plní svou historickou roli, kdy je impulsem k rozvoji širokého okolí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Kromě výstavby nového nádraží se modernizoval přibližně kilometr tratě, který je téměř celý postavený na pilířích. Průchozí estakády nahradily železniční náspy. Celkové náklady stavby dosáhly 5,6 miliardy korun. Na financování se podílela také Evropská unie.
Zhotoviteli prací byly společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Podle předsedy představenstva a ředitele společnosti Metrostav TBR Aleše Gotharda patří projekt modernizace trati Bubny – Výstaviště k nejnáročnějším, které v České republice realizovali.
Mohlo by vás zajímat
Zajíždí se přímo do budovy
Vlaky v Bubnech také poprvé v Česku vjíždějí přímo do interiéru nádražní budovy. Ta má rozměry 250 x 50 metrů a také stojí na pilířích. Díky tomu vznikl další prostor, který zaplní více než desítka komerčních jednotek.

K vlakům se cestující dostanou podle Správy železnic po eskalátorech nebo výtahy, na nástupištích jsou skleněné čekárny, uvnitř nádraží jsou stromy s instalovanou automatickou závlahou. „Byla to stavba mimořádně náročná jak technicky, tak organizačně,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Modernizovaný úsek končí v nové zastávce na Výstavišti. Přístup na nástupiště zde zajišťují kromě schodů také výtahy. Nad kolejemi tratě do Kladna vede lávka, která zlepšila přístup z Letné do Stromovky.
Pieta a Centrum paměti
V červenci zároveň začala přestavba původní nádražní budovy Praha-Bubny. Vzniká zde Centrum paměti a dialogu Bubny, které bude připomínat téměř padesát tisíc Židů deportovaných z nádraží v letech 1941–1945. Stavba za bezmála 190 milionů korun by měla být dokončena za dva roky.
Modernizace trati mezi Bubny a Výstavištěm je součástí projektu Praha – Letiště – Kladno, který tvoří 11 samostatných etap. Hotová je rekonstrukce Negrelliho viaduktu a v procesu je rozsáhlá přestavba Masarykova nádraží. Dokončená je i modernizace úseku mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Ještě letos plánuje Správa železnic zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna.
V příštím roce pak začne hledat stavbaře pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Dopravní a energetický stavební úřad na konci července vydal také zatím nepravomocné stavební povolení pro železniční zastávku Praha-Letiště Václava Havla. Z Prahy na Letiště Václava Havla Praha by měli první cestující vlakem dorazit okolo roku 2030.