Stát už v letošním roce další miliardy korun na opravy silnic II. a III. třídy nevyčlení. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) to dnes potvrdil na jednání hejtmanům, kteří varují před odkladem desítek staveb po celé České republice.

Kraje přitom už dříve upozorňovaly, že pokud finance nedostanou, budou muset sahat do jiných investic, nebo projekty přesunout na příští rok. 

Letos už nic

Stát v březnu uvolnil krajům prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) dvě miliardy korun. Částka je tak proti loňským čtyřem miliardám poloviční a podle krajů nedostatečná. „Dnes nám ministr Kupka potvrdil, že chybějící dvě miliardy korun kraje nedostanou. Je to další rána pro regiony. Po nepedagogických pracovnících jde o další prostředky, o které kraje v rozpočtu přijdou,“ uvedl předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).

Jak Ekonomický deník informoval, ministr dopravy Martin Kupka už začátkem března uvedl, že vyčlenit další peníze z rozpočtu SFDI by bylo svízelné.

Projekty se budou odkládat

Ve srovnání s loňským rokem dostane podle asociace letos například Ústecký kraj o 140 milionů korun méně, Pardubický kraj o 110 milionů korun méně a Zlínský kraj o 70 milionů méně. Kraje upozorňují na to, že kvůli tomu hrozí odklad mnoha projektů, které měly zajistit bezpečnější a plynulejší dopravu v krajích.

Na snímku ministr dopravy Martin Kupka. Foto: Radek Čepelák
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) Foto: Radek Čepelák

„Tímto rozhodnutím byla přerušena každoroční podpora nastavená v období dvou předchozích vlád. Budeme nuceni sáhnout do jiných krajských investic a některé plánované dopravní akce odložit na příští rok,“ doplnil Holiš.

Zákon zamrzl ve Sněmovně

Opravy silnic měly být letos nově financovány přímo prostřednictvím upraveného rozpočtového určení daní. Změnu slibovanou vládou ale dosud neschválila Poslanecká sněmovna. Minimálně do voleb tedy kraje podle asociace žádné další prostředky na rekonstrukce silnic od státu nezískají.

Problémy bude mít kvůli chybějícím financím například i Moravskoslezský kraj. Mluvčí Nikola Birklenová už dřív Ekonomickému deníku sdělila, že hrozí například odsunutí plánované opravy krajské silnice II/483 Hodslavice – Veřovice. Jedná se o přibližně 4,7 kilometru dlouhý úsek komunikace ve vlastnictví kraje. Jeho rozpočtované náklady dosahují částky 128 milionů korun. Jedná se o páteřní propojení silnic I/57 a I/58, což jsou klíčové tahy na území regionu.

Mohlo by vás zajímat

Problémy bude mít i Liberecký kraj

Liberecký kraj měl v loňském roce na rekonstrukce komunikací k dispozici přes 1,1 miliardy korun. Z toho dotace z evropských zdrojů byla přibližně 193 milionů korun a od SFDI obdržel dotaci ve výši 170,4 milionu korun, letos to je 80,8 milionu korun.

 „Liberecký kraj bude muset na toto snížení příjmu ze Státního fondu dopravní infrastruktury pochopitelně reagovat. Budeme redukovat plány na investice do krajských silnic, popřípadě rozdíl dokrýt z prostředků kraje na úkor jiných záměrů. V současné době máme zhruba 1,27 miliardy včetně finančních prostředků ze SFDI a evropských zdrojů,“ uvedl v minulosti náměstek pro resort dopravy Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).