Stavbu dálnice D11 zkomplikovaly před měsícem tři radioaktivní haldy. Řešení, jak s nimi dál naložit, ale stále ještě Ředitelství silnic a dálnic nemá. Návod dává Státní úřad pro jadernou bezpečnost.
Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla je způsob likvidace hald zatím v řešení. „Během zhruba dvou měsíců bychom chtěli mít detailní řešení k finálnímu projednání. Od toho se bude odvíjet i smluvní řešení a finanční rozsah,“ sdělil Ekonomickému deníku.
Přirozená součást podloží
Haldy by měly být zlikvidovány do konce letošního roku. Což bude mít podle Mátla minimální dopady do harmonogramu stavby. První potíže s radioaktivními haldami oznámilo Ředitelství silnic a dálnic v druhé polovině května, kdy pozastavilo stavbu na přibližně 300 metrech úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a Královcem na státní hranici s Polskem. Komplikace se konkrétně dotkly části u tunelu Poříčí.

Státní úřad pro jadernou bezpečnost následně uvedl, že naměřené hodnoty radiace nejsou zdraví nebezpečné.
Inspektorka radiační ochrany oddělení uranu a přírodních radionuklidů v průmyslu Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) Hana Procházková popsala, že jde o přírodní radionuklidy, které jsou přirozenou součástí horninového podloží země a nelze je odstranit.
Záleží na konkrétní situaci
V haldách je popílek z uhlí s radonem, které bylo v minulosti spálené v trutnovské elektrárně Poříčí. „S obdobnými materiály se nakládá v souladu s platnou legislativou, v doporučení SÚJB jsou popsány podrobné postupy. Vždy záleží na konkrétní situaci, druhu a obsahu přírodních radionuklidů,“ řekla Ekonomickému deníku Procházková. Jednou z možností je podle ní uložení na skládku nebo odkaliště a jejich převrstvení dostatečnou vrstvou inertního materiálu.
I přes problémy hald zasažených radiací podle Mátla stavba dálnice D11 v dalších úsecích pokračuje naplno. V příštím roce by se podle něj měl zprovoznit 3,5 kilometru dlouhý hraniční úsek. V roce 2028 by stavba měla být kompletní.
Mohlo by vás zajímat
Stavbu dálnice D11 komplikuje také boj o tendr na záchranný archeologický průzkum. Uchazeč, který nabídl vyšší cenu, podal k zakázce námitky. Výstavbu komunikace už dříve zbrzdil také spor o to, kdo úsek z Trutnova na státní hranici s Polskem vybuduje. Nakonec zvítězilo sdružení v čele se společností MI Roads.