Výstavbu strategického multimodálního terminálu v Nymburku podpoří Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Na finanční dotaci už podepsal rámcovou smlouvu.

Registru smluv vyplývá, že má SFDI na projekt, který chystají společnosti Medlong a ČD Cargo, přispět sumou ve výši přes 179,5 milionu korun. Z toho by mělo putovat v letošním roce zhruba 55 milionů korun z rozpočtu Evropské unie. Výstavba terminálu, který se nachází mezi hlavním nádražím a průmyslovou zónou Nymburk-sever, odstartovala letos v lednu.

Spojnice k přístavním městům

Dokončení terminálu se očekává v roce 2027. Celkové náklady by měly dosáhnout 572 milionů korun bez DPH. Areál by se měl stát výhledově součástí mezinárodní sítě kontejnerových terminálů a spojnicí mezi vnitrozemím a přístavními městy, jako jsou Bremerhaven, Hamburg, Antverpy, Gdyně, Gdaňsk, Koper, Terst a Rijeka.

Česká republika má v Hamburku aktuálně tři přístavní území. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

„Projekt přispěje k ekologicky šetrnějšímu přesunu nákladní dopravy ze silnic na železnici a otevře nové možnosti pro průmyslové investice v regionu,“ uvedl začátkem roku místostarosta Nymburku Zdeněk Vocásek (ODS).

Jedná se podle něj o oživení lokality, která před lety k podobnému účelu sloužila při seřaďovacím nádraží. Terminály navázané na železnici jsou podle něj v provozu také v Mělníku, Kolíně a Pardubicích.

Tři vlaky denně

Celková plocha terminálu by po dokončení měla být 71 219 metrů čtverečních. Podle informací města Nymburk bude terminál vybavený moderními manipulačními zařízeními včetně vysokozdvižných vozíků, kontejnerových manipulátorů a speciálního terminálového traktoru. Denní provoz bude probíhat od pondělí do neděle, s kapacitou až tří vlaků denně. Předpokládá se, že po dokončení terminál nabídne až 100 pracovních míst.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka už dříve Ekonomickému deníku sdělil, že má stát zájem zajistit zvýšení výkonů nákladní dopravy na železnici mimo jiné právě díky multimodálním překladištím, podporu mají ale například i vlečky.  

Mohlo by vás zajímat

Správa železnic dál hledá

Na modernizaci a výstavbu překladišť kombinované dopravy byla vypsaná výzva například v rámci programu Doprava 2021- 2027. Soukromníci díky ní obdrželi veřejnou podporu ve výši 282,7 milionu korun a v rámci podpory rozvoje železničních vleček stát rozdělil v první výzvě podporu ve výši 206 milionů korun.

Možnostmi, kde potenciálně existuje kapacita pro vybudování překládkových míst nebo terminálů se zabývají aktuálně také studie Správy železnic.