Zrod pražské Drážní promenády, které má vzniknout v trase opuštěného koridoru na Benešov mezi Vršovicemi a Strašnicemi, není úplně bez problémů. Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) už podruhé na promenádu vypsala tendr a nyní hledá pouze projektanta. Podle tiskové mluvčí TSK Barbory Liškové je důvodem komplikovaný vývoj situace a nutnost úprav projektu. Lhůta pro podání nabídek běží do 12. května.

Původně se plánovalo podle Liškové vypsání tendru metodou Design-Build, tedy na projekt i realizaci zároveň a předcházely tomu tržní konzultace. „Do plánů však nečekaně vstoupila Správa železnic s projektem vysokorychlostní tratě (VRT), což zásadně ovlivnilo projekt Drážní promenády, zejména co se týče pozemků,“ uvedla tisková mluvčí TSK. 

Kvůli nejasnostem s pozemky podle ní nebylo možné vypsat tendr i na zhotovitele. V současné době tak probíhá výběrové řízení pouze na projektanta, protože si vstup Správy železnic a projekt vysokorychlostní železnice vyžádal úpravy pozemků. Vypsaný tendr se tak týká projektové a inženýrské činnosti a poskytnutí souvisejících služeb.

V informacích k tendru se na Národním elektronickém nástroji uvádí, že předmětem druhého, souvisejícího projektu, je novostavba komunikace pro chodce, cyklisty, in-line bruslaře a jinou bezmotorovou dopravu na tělese zrušené dvoukolejné železniční trati číslo 221 v Praze 10.

Mohlo by vás zajímat

Zakázka za desítky milionů

Součástí projektu je mimo jiné rekonstrukce tří stávajících přemostění. Jde o nadchod Praha-Strašnice, podchod u ulice Na Spádu, železniční most přes ulici U Slavie, výstavbu dvou nových přemostění, a to lávky u Edenu nad novým přístupem k železniční zastávce a lávku přes ulici V Korytech a další související práce. Předpokládaná hodnota zakázky je 78 milionů korun bez DPH.

Drážní promenáda a liniový park. Zdroj: TSK Praha
Drážní promenáda a liniový park. Zdroj: TSK Praha

Ekonomický deník už informoval o tom, že projekt Drážní promenády zablokovalo převedení pozemků Správy železnic na Prahu, protože jejich část potřebuje státní organizace pro výstavbu zmíněné vysokorychlostní železniční tratě a odstavného nádraží ve Strašnicích.

Mluvčí organizace Nela Eberl Friebová Ekonomickému deníku v únoru sdělila, že toto už je vyřešené a pracuje se na technických parametrech umožňujících předání pozemků.

Drážní promenáda by měla vzniknout ještě před stavbou nové trati a odstavného nádraží. Projekty jsou podle Nely Eberl Friebové zkoordinovány tak, aby realizace jednoho nepodmiňovala výstavbu druhého.

Promenáda by měla mít podobu takzvaného liniového parku. V první etapě se počítá s vybudováním jejího hlavního úseku, který bude dlouhý přes čtyři kilometry spolu s přístupy i vybranými navazujícími prostranstvími liniového parku. V dalších etapách by mělo vzniknout přímé napojení až po železniční stanici Praha-Vršovice a realizace dalších částí liniového parku.