Mezi nejpopulárnějšími elektromobily na českém trhu nejrychleji ztrácí hodnotu vozy americké Tesly. Vyplývá to ze srovnání cen nových vozů v roce 2022 s aktuálními nabídkovými cenami ojetých vozů na motoristickém inzertním portálu TipCars. Za tři roky od výroby průměrně klesla hodnota Tesly Model Y a Model 3 shodně o 47 procent. Jako premiant ze srovnání naopak vychází Škoda Enyaq, kterou letos prodejci průměrně nabízí za 1,07 milionu korun – tedy o 31 procent méně, než činila její původní cena.
Každé auto si uchovává svou hodnotu jinak a některá ji ztrácí o poznání rychleji než ostatní. Obzvlášť často se přitom o ztrátě hodnoty hovoří u elektromobilů. Motoristický portál TipCars proto porovnal ceny deseti modelů elektromobilů vyrobených v roce 2022, které jsou na portálu TipCars aktuálně nejčastěji v nabídce. Zjistil, které z populárních elektromobilů přišly za 3 roky o největší část původní hodnoty1.
Zdaleka nejhůře ze srovnání vyšly vozy americké Tesly – Model Y a Model 3. U obou došlo během tří let od výroby k poklesu hodnoty o 47 procent. Ojetý Model Y ve verzi Long Range z roku 2022 dnes prodejci průměrně nabízí za 913 tisíc korun. To je o 811 tisíc korun méně, než stál nový. V případě Modelu 3 Long Range letos průměrná nabídková cena dosahuje 791 tisíc korun, tedy o 696 tisíc korun méně než před třemi lety.
Společným jmenovatelem obou modelů je, že toho za sebou nabízené vozy obvykle mají opravdu hodně. U Modelu 3 dosahuje průměrný nájezd tříletých vozů 51 tisíc kilometrů, v případě Modelu Y se dokonce blíží k 90 tisícům kilometrů. Výrazně tak převyšuje ostatní srovnávané modely, jejichž nájezdy se zpravidla pohybují mezi 20 a 40 tisíci kilometry.
Mohlo by vás zajímat
„Trh s elektromobily je zatím takový divoký západ. Neustále se objevují noví výrobci a každým rokem přichází výrazné technologické posuny, takže ačkoliv se u nových modelů neustále prodlužuje dojezd, zvyšuje výkon a zkracuje doba nabíjení, jejich ceny klesají. Právě Tesla svou nabídku v Česku nedávno výrazně zlevnila, což se logicky promítlo i do cen ojetin,“ vysvětluje ředitel TipCars Marek Knieža. „Cenu obou modelů na sekundárním trhu ovlivnilo i představení novějších vylepšených verzí,“ dodává.
V relativně blízkém závěsu za Teslami následuje dvojice modelů Hyundai Kona a BMW i3. V obou případech je možné tři roky starý vůz v bazarech najít s cenovkou okolo 600 tisíc korun. Oproti původním cenám tak došlo u Hyundai Kona k poklesu o 44 procent, v případě BMW i3 o 43 procent.
Enyaq si drží hodnotu nejlépe
Zdaleka nejlépe ze srovnání naopak vyšla trojice modelů Škoda Enyaq, BMW iX a Volkswagen ID.5. Hodnota Škody Enyaq v nejčastěji nabízené variantě Coupé RS poklesla od nákupu v roce 2022 o pouhých 31 procent, což tento model mladoboleslavské automobilky řadí na první místo mezi srovnávanými vozy. Vůz, který před třemi roky stál téměř 1,6 milionu korun, je dnes možné v bazaru najít v průměru za 1,07 milionu korun. Jen o dvě desetiny procentního bodu za Škodou Enyaq pak skončilo další elektrické SUV – BMW iX. Pořídit se dá průměrně za 1,4 milionu korun. Trojici vozů, jejichž hodnota za poslední tři roky klesala nejpomaleji, pak doplňuje Volkswagen ID.5.
Těsně pod stupni vítězů srovnání se překvapivě umístilo luxusní sportovní kupé Porsche Taycan. Oproti cenovým nabídkám z roku 2022 přišla jeho varianta 4 Cross Turismo jen o 34 procent své původní hodnoty a aktuálně ji prodejci průměrně nabízejí za 1,7 milionu korun. U zbylých dvou modelů ve srovnání je možné označit tempo ztráty hodnoty za průměrné. Jak Mercedes-Benz EQE, tak i Dacia Spring zaznamenaly pokles o 40 procent.
Do srovnání bylo zahrnuto deset modelů elektromobilů z roku 2022, které jsou na portálu TipCars aktuálně nejčastěji nabízené. Pro co nejvyšší přesnost srovnání byly zahrnuté pouze nejčastěji nabízené specifikace. Konkrétní modely a specifikace (rok výroby vždy 2022): Tesla Model Y (Long Range, 378 kW), Tesla Model 3 (Long Range, 366 kW), Porsche Taycan (4 Cross Turismo, 280 kW), Hyundai Kona (Czech Edition, 150 kW), BMW i3 (125 kW), Mercedes-Benz EQE (AMG 43 4Matic, 350 kW), Dacia Spring (Comfort Plus, 33 kW), Volkswagen ID.5 (Pro Performance, 150 kW), BMW iX (xDrive40, 240 kW) a Škoda Enyaq (Coupé RS iV 4×4, 220 kW).