Podle Deutsche Bahn může hlavní město Bavorska během deseti let očekávat, že místní dopravě uleví druhá tunelová trasa dráhy S-Bahn. Zvládnou ji však dráhy postavit už do olympijských her, o jejichž pořadatelství se Mnichov hodlá ucházet? Starosta o tom pochybuje.

Mnichovský starosta Dieter Reiter pochybuje, že by druhá hlavní trasa S-Bahn pod centrem města mohla začít fungovat v plánovaném termínu do roku 2037. „Moje důvěra v plánovací schopnosti DB je opravdu mizivá,“ řekl politik SPD. Vzhledem k tomu, že společnost Deutsche Bahn odložila plánované zprovoznění z roku 2028 na někdy mezi lety 2035 a 2037, „ztratil v železniční plánování důvěru“.

Když dráhy zpoždění oznámily, Reiter řekl, že „nemohl uvěřit“, že stavba bude najednou trvat téměř o deset let déle. „Proto opravdu nemám důvěru v plány. Je to jen neustálé otravování, pro všechny v Mnichově je to navýsost nepříjemné.“

Podle současných prognóz bude druhá hlavní linka S-Bahnu otevřena v prosinci 2036, ale železnice stále usiluje o otevření v roce 2035. Nejnovější odhady nákladů činí více než sedm miliard eur. Dráhy chtějí ještě spočítat, jak vysoká bude celková částka včetně inflace. V březnu 2023 odhadl orgán bavorského státního stavebního dozoru skutečné náklady na 8,5 miliardy eur – za předpokladu, že projekt bude skutečně dokončen v roce 2037.

Mohlo by vás zajímat

Mluvčí železnice zdůraznil, že se společnost tohoto harmonogramu drží. Uvedení do provozu v prosinci 2036 by tedy neznamenalo další zpoždění. „Stále však cílíme na rok 2035.“

Hlavní trať není jediným zdrojem frustrace. Reiter zdůraznil, že jeho frustrace ze stavenišť se neomezuje pouze na mamutí projekt druhé hlavní trati. Také rekonstrukce hlavního nádraží, jehož nádražní budova má být podle železnice dokončena v roce 2037, je „zdrojem čiré radosti“, poznamenal sarkasticky starosta. „Máme nádraží, jehož rekonstrukce trvá věčnost. Vstup do města to nijak nevylepšuje.“

Olympijská nabídka jako záblesk naděje

Kromě toho Mnichov v současné době pracuje na plánech pro olympijskou kandidaturu v roce 2036 nebo 2040. Pokud by se do té doby hlavní nádraží a druhá hlavní trať ještě stavěly, chyběla by důležitá místní dopravní kapacita.

Bavorský ministr vnitra Joachim Herrmann právě minulý čtvrtek zdůraznil, jak důležitý je pro olympiádu „inteligentní a fungující dopravní koncept, který je vhodný pro každodenní použití“. „Bude užitečné, aby do olympiády v roce 2040 nebo 2044 byla k dispozici i druhá páteřní trasa,“ citoval politika CSU server Bahnblogstelle.com.

Sám Reiter zdůraznil, že „má stále naději, že pokud bychom byli úspěšní v naší kandidatuře na olympijské hry, DB by snad mohla být dokončena do roku 2037, 2038“, pokud by se hry měly konat v Mnichově v roce 2040. „Ale jinak musím říci zcela upřímně: to, zda se podaří dosáhnout tohoto cíle v roce 2037, je podle mého názoru zcela ve hvězdách.“