Podle ekonoma Petra Zahradníka se Evropa nachází v bodě, kdy musí přehodnotit svůj ekonomický směr. „Evropa byla historicky silná v průmyslové výrobě, ale v posledních dvou dekádách jsme zaspali v oblasti digitální ekonomiky a inovací. Zatímco Spojené státy a Čína investují miliardy do nových technologií, Evropa se stále soustředí na přísnou regulaci, která brzdí podnikání,“ varuje ekonom.

Evropská unie čelí rostoucím výzvám v oblasti konkurenceschopnosti, inovací a udržitelnosti. V podcastu České justice a Ekonomického deníku Perspektivy Česka se na tom Zahradník shodl s europoslankyní Danuší Nerudovou.

Jedním z hlavních problémů je podle něj roztříštěnost kapitálového trhu. „Evropský finanční sektor je příliš roztříštěný, což vede k tomu, že investoři raději míří do Spojených států. Potřebujeme silný evropský kapitálový trh, který bude atraktivní pro investory a umožní financovat inovace a nové technologie,“

Europoslankyně Danuše Nerudová souhlasí s nutností ekonomické reformy: „Pokud nezačneme pracovat na silnějším kapitálovém trhu a propojování ekonomik, ztratíme klíčovou roli ve světové ekonomice. Evropa musí být akční a pragmatická, jinak se staneme jen pasivním divákem.“vysvětluje Zahradník.

Mohlo by vás zajímat

Automobilový průmysl: Hrozí nám ztráta dominance?

Jedním z nejdiskutovanějších témat podcastu byla budoucnost evropského automobilového průmyslu. „Evropa je kolébkou automobilového průmyslu, ale hrozí nám, že pokud nezareagujeme dostatečně rychle, Čína a USA nás nechají daleko za sebou. Přechod k elektromobilitě je nutný, ale musí být postupný a ekonomicky udržitelný,“ upozorňuje ekonom.

Zahradník varuje před příliš agresivním tlakem na změny bez jasného plánu. „Automobilky potřebují stabilní prostředí a realistické lhůty na přizpůsobení. Současná regulace a nejistota ohledně budoucích pravidel vytváří velký tlak na výrobce, což může vést k přesunu výroby mimo Evropu,“ říká.

Nerudová připomněla, že automobilový průmysl je široké odvětví, které zahrnuje mnoho dílčích výrobců. „Musíme si uvědomit, že automobilový průmysl není jen o autech, ale o celé síti dodavatelů a zaměstnanců. Pokud se Evropa rozhodne jít cestou nepromyšlených restrikcí, doplatí na to nejen velké firmy, ale i miliony lidí v návazných odvětvích.“

Jak zajistit dostupnou energii?

Další klíčovou oblastí je podle Zahradníka energetická politika. „Máme jednu z nejdražších energií na světě, což podkopává naši konkurenceschopnost. Potřebujeme stabilní energetickou strategii, která zajistí dostupné ceny pro podniky i domácnosti,“ tvrdí.

Podle něj by Evropa měla více investovat do jaderné energie a rozvoje infrastruktury pro obnovitelné zdroje. „Německo se rozhodlo odstavit jaderné elektrárny, což vedlo k výraznému nárůstu cen energie. To je chyba, ze které bychom se měli poučit,“ dodává. I Nerudová očekává, že budoucí německý kancléř Friedrich Merz by mohl postoj k jádru přehodnotit.

Zahradník se stejně jako Nerudová domnívá, že klíčem k úspěchu je pragmatický přístup a hlubší ekonomická spolupráce v rámci EU. „Musíme přestat vést ideologické debaty a zaměřit se na skutečné problémy. Evropa potřebuje ekonomickou integraci, modernizaci kapitálových trhů a jasnou strategii pro klíčová průmyslová odvětví, jinak budeme dál ztrácet konkurenceschopnost,“ uzavírá.

Celý podcast Perspektivy Česka najdete na podcastových platformách.

Apple Podcasts: https://apple.co/3D86mKo