Hned dvou významných milníků letos dosáhl ropovod, který Českou republiku zbavil závislosti na ropě z Ruska. V březnu uplynulo 20 let od prvních přepravené ropy, o měsíc později oslavil 50 milionů přepravených tun. Vlastník a provozovatel potrubí společnost MERO připravila k této příležitosti infografiku plnou technických zajímavostí.
Červen 2012. Kvůli neshodám o cenách s ruskými partnery se dodávky do Česka ropovodem Družba na čas úplně zastavily. Žádné drama s nedostatkem suroviny se ale nekonalo. Kompletní spotřebu pokryly trubky, které do Nelahozevsi vedou z bavorského Vohburgu (na přístav Terst, ho napojuje další evropský ropovod TAL). A nebylo to poprvé, co z technických, politických nebo ekonomických důvodů spojení s Ruskem vyschlo (např. v letech 2007 a 2008). Právě obavy o spolehlivost tohoto zdroje vedly k rozhodnutí, že tehdejší ČSFR potřebuje alternativu. Stavět se začalo v roce 1994 a hotovo bylo v rekordním čase – ani ne za dva roky.
V době výstavby šlo o jedno z nejmodernějších a nejbezpečnějších zařízení svého druhu na světě. I přesto stojí jeho průběžná modernizace zhruba 50 milionů korun ročně. Minimálně každý měsíc ho navíc společnost čistí. To se dělá například pomocí takzvaných ježků – přístrojů, které celé potrubí pomalu projedou, pročistí a na závěr změří a vyhodnotí jejich aktuální stav. A pravidelnou kontrolu mají na starosti pěšáci, vrtulníky i potápěči. Stavbu potrubí totiž provázely i obavy obyvatel okolních vesnic z možných ropných havárií. I proto byly sváry při stavbě kontrolovaly velmi pečlivě třeba i rentgenem. A společnost Mero upozorňuje, že tenhle způsob dopravy přírodu naopak šetří. Třeba jen na dopravu denního objemu ropy do rafinerie v Litvínově by jinak bylo potřeba 600 automobilových cisteren.
V současné době přivádí IKL ropu hlavně Ázerbájdžánu a Kazachstánu. Ze dvacet let v provozu jím ale proudilo 32 druhů ropy ze 17 zemí. K letošnímu výročí připravila společnost Mero infografiku. Dozvíte se tam třeba přesnou trasu i to, jak je potrubí silné a jaký je v něm tlak.
Ropovod od svého vzniku přepravil více než 50 milionů tun ropy, které bylo 32 druhů ze 17 zemí.
Vanda Kofroňová