Zjednodušení administrativy, kdy bude o prodeji nebo převodu majetku Správy železnic nově místo vlády rozhodovat ministerstvo dopravy, schválila dnes ve třetím čtení Poslanecká sněmovna. Novela zákona o akciové společnosti České dráhy, která nyní zamíří do Senátu, zahrnuje také oddlužení Českých drah, úpravu jednání řídícího výboru společnosti a zrušení zastaralé právní úpravy úhrady ceny za užívání železniční dopravní cesty.

Zákon znamená významné zjednodušení zbytečné administrativy, kterou dosavadní úpravy přinášely ve vztahu k pozemkům, se kterými nakládá Správa železnic. O velké části pozemků a jejich nakládání musela následně rozhodovat vláda, což znamenalo úplně zbytečnou byrokratickou zátěž,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Nyní se podle něj změní podmínky tak, aby ubylo zbytečné papírování, postup se zjednodušil, ale zároveň zůstala dostatečná míra ochrany. Kupka také dodal, že ve většině případů se jedná o převody majetku do vlastnictví obcí, měst a krajů. „Jde opravdu o to, abychom tyto kroky dokázali významně zjednodušit a také zrychlit,“ zmínil před poslanci.

Norma podle něj zároveň reaguje na nedostatky či problémy v oblasti jasného postupu u řídícího výboru společnosti České dráhy, aby nedocházelo k možným právním pochybnostem. Konkrétně jde o reakci na výtku Evropské komise ohledně „práva veta“ řídícího výboru, jak už Ekonomický deník informoval. Novela řeší i ukončení procesu oddlužení Českých drah a zjednodušuje podle Kupky podmínky pro Správu železnic, aby nemusela hospodařit ve dvou „vnitropodnikových okruzích“.

Mohlo by vás zajímat

Poslanci projednávali a schválili také jediný pozměňovací návrh, který k novele byl. Nájemné na pozemcích, které jsou nezbytné pro rozvoj, modernizaci, údržbu nebo opravu železniční cesty by mělo být nově regulované. Změnu ohledně nájemného předložil poslanec Stanislav Blaha (ODS).

„Vycházíme z podobného případu u Ředitelství silnic a dálnic a cílem je i snížit riziko neúměrných finančních nákladů pro stát v případě, že se státní organizace starají o majetek, který slouží jako dopravní infrastruktura,“ poznamenal Kupka.

V pozměňovacím návrhu se uvádí, jak už psal Ekonomický deník dříve, že by se regulace týkala pozemků, které nejsou ve vlastnictví státu, ale zároveň jsou nezbytné pro rozvoj či údržbu dráhy. „V praxi se obvykle jedná o dočasné užívání pozemků při rozvoji v podobě výstavby celostátní dráhy a drah regionálních ve vlastnictví státu nebo jde o zřizování stavenišť nebo manipulačních ploch pro účely výstavby uvedených drah. Užívání těchto pozemků a staveb je zásadní pro účely výstavby a řádné péče o celostátní dráhu a dráhy regionální ve vlastnictví státu, které jsou veřejně prospěšnými statky,“ zmiňuje se v dokumentu.

Stanislav Blaha v minulosti k návrhu uvedl, že pokud bude i nadále zachována nerovnost přístupu k výstavbě celostátní dráhy a regionálních drah vůči výstavbě dálnic a silnic první třídy a nájemné sjednávané Správou železnic nebude podléhat regulaci, nepřiměřeně by to finančně zatížilo její rozpočet. Zátěž by se podle něj přenesla také na státní rozpočet.