INZERCE

České dráhy. Ilustrační snímek. Foto: Tereza Čapková

Novela zákona řeší převod majetku Správy železnic i oddlužení Českých drah

Ministerstvo dopravy předložilo návrh novely zákona, který řeší zrušení povinného vládního souhlasu s prodejem nebo převodem majetku Správy železnic. Norma se zabývá také oddlužením Českých drah a zároveň reaguje na výtku Evropské komise ohledně „práva veta“ řídícího výboru státního dopravce. O návrhu novely zákona by ve středu měla rozhodovat vláda.

V důvodové zprávě k materiálu se uvádí, že bez souhlasu vlády nyní nemůže Správa železnic svůj majetek bezúplatně převést na jinou společnost, ručit jím nebo ho zastavit. Nově by se měla pravidla řídit zákonem o státním podniku a stačilo by tak schválení zakladatele státního podniku, tedy ministerstva dopravy. To Ekonomickému deníku potvrdil i mluvčí ministerstva dopravy Františka Jemelka.

„Bylo vyhodnoceno, že z hlediska nakládání s majetkem, který tvoří železniční dopravní cestu, zcela postačí regulace obsažená v obecné právní úpravě, tedy v zákoně o státním podniku, a že není danou oblast třeba upravovat speciálně. Předkladatel tak nepovažuje přísnější právní úpravu nakládání s majetkem státu specificky v případě státní organizace Správa železnic, ve srovnání s řadou jiných státních podniků působících v České republice, za důvodnou ani přínosnou,“ zmiňuje důvodová zpráva.

Podle dokumentu by nemělo zjednodušení postupu ohrozit majetkové zájmy státu a je v souladu s dlouhodobou snahou směřující k redukci agend vykonávaných v resortu dopravy.

Návrh novely zákona, kterou ministerstvo dopravy předkládá mimo plán legislativních prací vlády na rok 2024, reaguje zároveň na výtku Evropské komise, která ve formálním upozornění kritizuje to, že v českých právních předpisech vztahujících se na akciovou společnost České dráhy nejsou dostatečné záruky jejího „nezávislého postavení“. Evropské komisi vadí, že má stát přes řídící výbor státního dopravce, pokud jde o rozhodnutí týkající se akciové společnosti České dráhy, právo veta. „Postavení řídícího výboru je proto považováno za mnohem silnější než postavení běžného akcionáře nebo valné hromady,“ píše v důvodové zprávě.

V řídícím výboru Českých drah zasedají zástupci ministerstev dopravy, průmyslu a obchodu, financí a obrany i ministerstva pro místní rozvoj. „Pokud jde o další dílčí změny, které návrh novely obsahuje, jejich předmětem je vypuštění speciální právní úpravy jednání řídícího výboru Českých drah, kterým reagujeme na výtku Evropské komise stran slučitelnosti s právem EU,“ sdělil Ekonomickému deníku František Jemelka.

Návrh zákona řeší i zohlednění procesu oddlužení Českých drah. Majetek státního dopravce by nově neměl sloužit k úhradě jeho závazků, a to by mělo být v zákoně výslovně uvedeno. Zároveň se v návrhu novely ruší povinnost Správy železnic hospodařit v dvou oddělených okruzích – v okruhu železniční dopravní cesty a v okruhu dalšího majetku. Dosud také nešlo mezi okruhy finanční prostředky z činností dotovaných státem mezi okruhy převádět. „Tato povinnost úzce souvisela s procesem oddlužení uvedené státní organizace a po jeho ukončení ztratila svůj význam,“ zmiňuje se v důvodové zprávě.

Ministerstvo dopravy v důvodové zprávě připomíná transformaci Českých drah, ke které došlo v roce 2003, kdy většinu finančních závazků zanikající státní organizace České dráhy převzala do své správy státní organizace Správa železniční dopravní cesty, v současnosti Správa železnic. Jak uvedl loni v ČTK generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, šlo o částku ve výši 55 miliard korun. Zbytek dluhu se Správě železnic podařilo odepsat v roce 2022.

„Je nicméně třeba uvést, že akciová společnost České dráhy i tak vznikla s obrovským vnitřním dluhem spočívajícím v dožívajícím či dokonce dožitém vozovém parku i zázemí potřebném k jeho provozování,“ uvádí se také ve zprávě. České dráhy v roce 2022 vykázaly zadlužení ve výši 68 miliard korun, meziročně to bylo o 20 miliard korun více. Výsledky hospodaření za rok 2023 státní dopravce oznámí ve čtvrtek. Správa železnic za rok 2022 vykázala ztrátu 5,3 miliardy korun, meziročně šlo více o 3,6 miliardy korun.

Návrhem zákona by také mělo dojít ke zrušení právní úpravy úhrady ceny za užívání železniční dopravní cesty společností České dráhy Správě železnic, kterou řeší takzvaný transformačního zákona. Podle ministerstva dopravy je tato problematika upravena zákonem o dráhách.

Čtěte také: Městský soud v Praze by se měl zabývat otázkou, zda se jednalo o veřejnou podporu, uvedl ke sporu o miliardy pro České dráhy advokát Mazel

Tereza Čapková