Doprava a ÚOHS podali kasační stížnost proti rozsudku o mýtu

Mýtná brána. Foto: Kapsch

Ministerstvo dopravy a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) podaly kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS) v kauze mýtného. Brání se tak rozsudku Krajského soudu v Brně, který v červenci vyhověl žalobě společnosti Kapsch a zakázal uplatňovat smlouvu mezi ministerstvem dopravy a konsorciem Czech Toll a Sky Toll na provoz mýtného systému od letošního prosince.

Ministerstvo dopravy a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se kasační stížností obrátili na Nejvyšší správní soud. Nelíbí se jim červencové rozhodnutí Krajského soudu v Brně, podle kterého musí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže znovu posoudit nabídku na provozování mýtného tendru po roce 2020. Podle rozsudku má ÚOHS vycházet z toho, že smlouva byla uzavřena v rozporu s předběžným opatřením. Stěžující strany chtějí, aby kasační stížnost měla odkladný účinek, řekl ČTK mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Podle Kapsche jde však jen o zdržování celého dění kolem mýta.

„O odklad vykonatelnosti rozsudku požádal ÚOHS i ministerstvo dopravy Nejvyšší správní soud už v případě našeho prvního vítězného rozsudku z půlky května. A přestože jim soudci NSS nevyhověli, antimonopolní úřad rozsudek stejně nevykonal. Oba subjekty veřejné moci se rozhodly raději destruovat právní stát, jen aby nemusely uznat, že v minulosti udělaly chyby,“ upozorňuje David Šimoník z Kapsche.

Úmysl podat kasační stížnost oznámil již v červenci ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), dnes na podání upozornila Česká televize. Ministerstvo následně stížnost potvrdilo. „S rozhodnutím Krajského soudu v Brně nesouhlasíme, je tedy naší povinností náš postoj hájit,“ řekla dnes ČTK mluvčí ministerstva Lenka Rezková. „Podali jsme ji současně s ministerstvem,“ uvedl mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda.

Kapsch podal proti postupu a rozhodnutí ÚOHS již dvě žaloby. V první požadoval znovu prošetřit námitky směřované k ÚOHS proti podmínkám mýtného tendru. Jde například o námitku, která se týkala porušování zásady rovného zacházení. V tomto případě Krajský soud v Brně Kapschi vyhověl v květnu. ÚOHS podal kasační stížnost, která není dosud vyřešená. Návrh na odkladný účinek NSS zamítl a Kapsch v pondělí podal další žalobu proti nečinnosti ÚOHS.

Přečtěte si naši analýzu prvního rozsudku:

Rozsudek pootevírá státu dveře k levnějšímu výběru mýta

Ve druhém sporu, kterého se týká i dnešní kasační stížnost, Krajský soud v Brně vyhověl žalobě Kapsche, v níž se domáhal toho, aby ÚOHS znovu přezkoumal smlouvy státu s konsorciem Sky Toll a Czech Toll a zakázal plnění smlouvy.

Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll uspělo ve sledovaném mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Na pozici správce mýta tak má na konci roku vystřídat společnost Kapsch.

Podle vyjádření konsorcia je nový mýtný systém hotový a včera byl spuštěn testovací provoz. připravený k zahájení zkušebního provozu podle stanoveného časového harmonogramu.

„Kapsch vybudoval a posledních 13 let provozuje mikrovlnný systém za řádově 30 miliard korun. CzechToll poskytne modernější systém na širší síti silnic a dálnic a jeho desetiletý provoz za 7,2 miliardy. S ohledem na jednoduché porovnání cen je nejvyšším zájmem České republiky, aby byl mýtný systém společnosti CzechToll spuštěn,“ řekl v červenci ČTK mluvčí CzechToll Miroslav Beneš. Rozdíl mezi nabídkovou cenou 10,75 miliardy a cenou 7,2 miliardy za desetiletý provoz podle něj tvoří položky za případné změny, které stát může, ale nemusí požadovat.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy.

„Pokud jde o čísla, zástupci CzechTollu účelově matou veřejnost. V uváděných částkách nějak pozapomněli na miliardy za výstavbu toho nového a zbytečného mýtného systému, když už má stát jeden v majetku. Zapomněli také na 1,25 miliardy korun za půlmilion palubních jednotek, když stejný počet těch funkčních stát vyhodí do koše. Nezapočítali ani 3 až 7 miliard korun (dle NKÚ) za likvidaci stávajícího mýtného systému. Nejvýhodnější alternativou pro stát tak bylo a je zůstat u provozování stávajícího státního mýtného systému, který již daňoví poplatníci zaplatili a který bez dalšího může vybírat mýto příštích deset let o miliardy levněji, než je nabídka CzechTollu,“ říká David Šimoník a dodává: „Buď je Česko nejbohatší stát na světě, takže může každých deset let vyhodit do koše funkční mýtný systém a postavit místo něj nový, nebo jde o miliardovou zlodějinu za bílého dne,“  řekl Šimoník.

-red-, -čtk-