Zpráva o přerušení toku ruské ropy do českých rafinerií potrubím Družba vypadala dramaticky, ale po třech dnech se situace vrátila k normálu. Z dlouhodobějšího pohledu jsou dodávky z Ruska stabilní, změny se odehrály jinde. V posledních měsících téměř skončil import ropy z Kazachstánu. Náhradním dodavatelem je Saúdská Arábie.

Kolem nedávného přerušení dodávek ropovodem Družba se vyrojilo hodně spekulací, pseudoodborníci v bulvárních médiích postrašili veřejnost zvýšením ceny benzinu a nafty na 50 až 100 korun za litr. Nakonec se celý spor vysvětlil – ruská platba za přepravu přes ukrajinské území na první pokus „neprošla“ přes evropské banky. Výsledkem bylo několikadenní přerušení toku ropy, což postižené evropské země – Česko, Slovensko a Maďarsko – snadno přečkaly. A to bez dopadu do cen na čerpacích stanicích.

Dnes už je po problému, k plnému obnovení dovozu z Ruska došlo v pátek 12. srpna. „Dodávky ruské ropy jižní větví ropovodu Družba byly na území ČR obnoveny ve 20:00. Zásobování tuzemských rafinérií probíhá plynule dle plánu,“ uvedla v pátek mluvčí společnosti MERO ČR Barbora Putzová. Státem vlastněné MERO ČR vlastní a provozuje síť ropovodů na českém území.

Horší než dovoz z Ruska? Dovoz přes ruské území

Podle zdrojů Ekonomického deníku z trhu jsou v posledních měsících problémy hlavně s dovozem ropy z Kazachstánu. Potvrzují to i údaje Českého statistického úřadu v databázi STAZO. Kazachstán byl po dlouhé roky třetím největším dodavatelem ropy do České republiky s podílem okolo 10 procent, loni to bylo dokonce 18 procent. Po ruském útoku na Ukrajinu se však dodávky kazachstánské ropy téměř zastavily.

Dovoz ropy do ČR ve vybraných měsících roku 2022 (tisíc tun)

zeměledenúnorkvětenčerven
Rusko270265296273
Ázerbájdžán172199163229
Kazachstán194926
Saúdská Arábie103101
USA928
Zdroj: ČSÚ, systém STAZO

Problém je v tom, že většina kazachstánské ropy putuje k evropským zákazníkům přes ruský přístav Novorossijsk, což je vzhledem k evropským a americkým sankcím na agresivní režim Vladimira Putina problém. V březnu byl za podivných okolností poškozena přístavní zařízení v Novorossijsku. Na začátku července dokonce Rusové pod záminkou ochrany životního prostředí dokonce ropovod z Kazachstánu na několik dní zastavili.

Potíže s dodávkami ropy z některých zemí komentuje vlastník českých rafinerií Orlen Unipetrol jen obecně. „Rafinerie v Litvínově a Kralupech nad Vltavou mají zajištěnou surovou ropu pro svůj provoz. V současné době je produkce na plánované úrovni a dochází tak k nepřetržitým dodávkám palivových produktů na český trh. Máme rozsáhlou databázi dodavatelů z Evropy i mimo náš kontinent, se kterými jsme v posledních čtyřech letech navázali silné obchodní vztahy,“ uvedl mluvčí Orlen Unipetrolu Michal Procházka.

Mohlo by vás zajímat

Saúdská ropa jako náhradní řešení

Jak je z dat ČSÚ patrné, v posledních měsících vzrostl objem dovozu ropy ze Saúdské Arábie. Jak zdroj blízký Orlen Unipetrolu potvrdil, souvisí to se smlouvou o spolupráci, kterou mateřský polský podnik PKN Orlen v letošním lednu uzavřel s těžařským koncernem Saudi ARAMCO. V květnu tak do Česka přes přístav v Terstu a ropovody TAL a IKL doputovalo něco přes 100 tisíc tun saúdské ropy, v červnu by bylo podobné množství.

Česká republika se hlásí k protiruským sankcím, ambicí Evropské unie je ukončit odběr ruské ropy co možná nejdřív. Nebude to snadný úkol už vzhledem k objemu dodávek. Jistý problém je i v ceně suroviny. Průměrná dovozní cena ruské ropy v červnu dosahovala 14 750 korun za tunu, v případě ropy z jiných zemí to bylo 20 až 21 tisíc korun za tunu. Vzhledem k sankcím totiž zájem o ruskou ropu ve světě klesl, prodává se tudíž se slevou okolo 30 procent oproti běžné ceně na trhu.

David Tramba