INZERCE

Výkon vlaku na vodík Coradia iLint odpovídá běžným regionálním vlakům s maximální rychlostí 140 kilometrů za hodinu. Foto: Alstom

Zavádění vodíkových vlaků Alstomu provázejí problémy, poruchy a nedostatek strojvedoucích

Dopravní experti předpokládají, že vodík jako alternativa k naftě pomůže v železniční dopravě šetřit emise CO2. Jenže rozsáhlý projekt využití této technologie ve vlakové dopravě v Německu ale stále naráží na problémy. Navíc chybí personál, uvedl Svaz měst Rhein-Main-Verkehrsverbund.

Nový vodíkový vlakový park v regionu Taunus nadále zaostává za svými cíli. Z 27 plánovaných vlaků je v současné době v provozu 12, oznámil podle agentury DPA Svaz měst Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV).

V červnu mají být zprovozněny nejméně čtyři další vlaky. Mluvčí uvedl, že RMV očekává, že celý vozový park bude připraven k provozu nejpozději v září. Poté mají být vodíkové vlaky nasazeny na dalších třech linkách.

Původně měla největší flotila 27 vodíkových vlaků na světě začít jezdit na trati Taunus (RB 15) při změně jízdního řádu loni v prosinci. Podle výrobce Alstom tomu však zabránily problémy s dodávkami. Ukázalo se také, že dodané vlaky jsou náchylné k poruchám a musely být generálně opraveny.

Jako náhrada za chybějící vodíkové vlaky byly zpočátku používány vlaky tažené dieselové lokomotivami, které se rovněž ukázaly jako nespolehlivé a způsobovaly poruchy provozu. Kromě toho nyní provozovateli vodíkových vlaků Start, dceřiné společnosti Deutsche Bahn, chybí personál.

Chybí především strojvedoucí, 20 ze současných 60 jich dalo výpověď a téměř pětina je nemocná, uvedla mluvčí Startu. Zaměstnanci jsou podle ní na konci svých sil.

„Kvůli situaci s vozidly a personálem lze směny plánovat jen stěží, a to zhruba půl roku,“ uvedla mluvčí.

Personál se hledá na plné obrátky, a to i u agentur. Další strojvedoucí se školí.

Výrobce vlaků Alstom při hledání příčin zpožděného startu vozového parku, ale i přetrvávajících komplikací, na začátku roku se hovořilo o tom, že celý vozový park bude dodán do června, poukazuje na pandemii Covidu-19 a ruskou útočnou válku na Ukrajině. To podle Alstomu vedlo k „bezprecedentním personálním a materiálním potížím“, jejichž následky trvají mnohem déle, než se původně očekávalo. Společnost Alstom agentuře DPA ale neposkytla žádné informace o dodatečných nákladech – podle RMV společnost hradí náhradní autobusovou dopravu, která je z bezpečnostních důvodů stále v provozu.

Sdružení cestujících Pro Bahn hovořilo o chaosu při zavádění a požadovalo, i na pozadí možného výrazného zvýšení cen v RMV, zveřejnění dodatečných nákladů. Mnoho cestujících problémy s veřejnou dopravou vyřešilo jednoduše, přesedli do automobilů.

Podle ministerstva dopravy investovala spolková země Hesensko do projektu přibližně 3,3 milionu eur. Jedná se o příspěvek k bezemisní železniční dopravě, neboť vodíkový pohon nabízí možnost pro tratě, které nelze z technických nebo ekonomických důvodů elektrifikovat trolejovým vedením.

„Samozřejmě litujeme počátečních problémů a doufáme, že budou co nejdříve překonány. Spolehlivost je základním rysem atraktivní veřejné dopravy,“ uvedl k tomu mluvčí ministerstva dopravy.

Až budou všechny vlaky dodány a projekt bude dlouhodobě stabilně fungovat, bude to jisté pounaučení, vysvětluluje mluvčí Alstomu: „Nyní se soustředíme výhradně na to, aby byly všechny vlaky k dispozici a aby se s nimi lidé v Taunuskreis spolehlivě a bezpečně dostali z bodu A do bodu B.“

RMV oznámil, že v srpnu a září bude na trase přepravovat cestující zdarma. V současné době na trati kvůli stavebním pracím nejezdí žádné vlaky: trať RB 15 mezi Friedrichsdorfem a Brandoberndorfem je až do neděle (11. června) stále uzavřena.

V autobusové dopravě v Hesensku se stále úspěšněji uplatňuje vodík jako klimaticky šetrná alternativa ke konvenčnímu dieselovému pohonu: město Frankfurt nedávno oznámilo objednávku dalších deseti autobusů za přibližně 6,5 milionu eur, z toho 2,88 milionu tvoří spolkové dotace. Třináct vodíkových vozidel, která jsou již k dispozici a financována státem, má dlouhý dojezd a je spolehlivých, vysvětlilo město.

Podle ministerstva dopravy plánují tyto autobusy využívat také okres Groß-Gerau a okres Bergstrasse. Wiesbaden naopak zavádění zastavil a již zakoupená vozidla nyní prodává. Speciálně vybudovaná čerpací stanice se má přesunout za Rýn do Mohuče.

(nik)