INZERCE

Iniciativa Za autobusy založila petici a výzvu o podporu veřejnosti. Foto: Iniciativa Za autobusy

Zájezdoví dopravci loni přišli o téměř devadesát procent tržeb. Většina z nich zřejmě nepřežije

Průměrné roční ztráty na tržbách osmdesát osm procent, u pětiny společností prodej nebo zástava osobního majetku, ztráta řidičů a bez pomoci státu krach. Tak vypadá aktuální situace zájezdových autobusových dopravců po téměř ročním přerušení podnikání. Ministerstvo jim zatím žádnou cílenou pomoc neposkytlo.

Zájezdové autobusy nejezdí už bezmála rok a další měsíce to tak zřejmě i zůstane. Dopravci tak kvůli koronavirové krizi nejspíš přijdou i o další sezónu. To se projevuje na ekonomické kondici celého oboru.

Málo zakázek a fixní náklady

Podle průzkumu, který iniciativa provedla v závěru února mezi více než 300 dopravci z celé republiky, je průměrný propad loňských tržeb v oboru 88 procent. Přes 86 procent dopravců v této souvislosti uvedlo, že bez pomoci státu zkrachuje. Pětina z nich kvůli ekonomickým problémům zastavila či prodala svůj osobní majetek.

„Zájezdová doprava je doslova v troskách a rodinné firmy provozující zájezdovou dopravu spějí k zániku,“ říká zakladatel iniciativy Za autobusy Jiří Vlasák.

Situaci zhoršuje nejen minimální počet zakázek, ale také dlouhodobé fixní náklady a splátky leasingu za autobusy. Ty jsou přitom podle dopravních firem v této situaci téměř neprodejné, vozidla během krize ztrácí většinu své hodnoty. Právě technický stav autobusů podle průzkumu trápí 79 procent dopravců. Provozovatelé přitom musí stále investovat do údržby strojů, aby je měli připravené pro obnovení provozu.

Pandemie prohloubila také problémy s nedostatkem řidičů. Těch bylo málo už v minulosti, nyní tyto potíže řeší více než polovina dopravců. Z oboru během krize odešlo podle průzkumu 48 procent řidičů.

Nedostatečná pomoc od státu

Dopravci dlouhodobě žádají o pomoc stát. Ten pro ně na podzim vytvořil kompenzační program s dotacemi za miliardu korun. Podle dopravců to stačilo pouze na pokrytí ztrát z loňského jara, krize však pokračuje dodnes. Dopravci proto jednají s ministerstvem dopravy o další pomoci, zatím však bez úspěchu.

„Vláda vzkázala, že nemáme podporu veřejnosti a bez ní odpovídající pomoc nedostaneme. Jsme prý nezajímaví, nejsme pro veřejnost důležití. Prý je to názor většinové společnosti,“ říká Vlasák.

Iniciativa proto založila petici a výzvu o podporu veřejnosti. Výsledky následně chce předat zástupcům vlády. Podle Vlasáka jsou dopravci v budoucnu v krajním případě připraveni uspořádat demonstrace stovek autobusů v Praze.

Krize v Česku zasáhla až 2000 zájezdových dopravců provozujících dohromady asi 9000 autobusů.

čtk