INZERCE

Celkové náklady stavby dosáhly výše 5,4 miliardy korun, významná část byla spolufinancovaná z evropských fondů. Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Z nádraží Praha-Vysočany se jezdí po třech kolejích, fungovat začne i nová vlaková zastávka Praha-Rajská zahrada

Po více než třech letech stavebních prací se v Praze otevřela 7. prosince nově rekonstruovaná vlaková stanice Praha-Vysočany. Modernizací prošlo i dalších 15 kilometrů železniční sítě, na souběhu tratí do Neratovic a Lysé nad Labem vznikl tříkolejný úsek. Správa železnic vybudovala v rámci stavby mezi nádražím Praha-Vysočany a Mstěticemi také novou vlakovou zastávku u stanice metra Rajská zahrada. Práce začaly na jaře 2020 a celkové náklady stavby dosáhly výše 5,4 miliardy korun, významná část byla spolufinancovaná z evropských fondů.

„Podařilo se odstranit celou řadu úzkých hrdel, lépe propojit tři koleje na úseku mezi Prahou-Vysočany a odbočkou Skály až do Mstětic, což významně posiluje kapacitu trati a zároveň zajišťuje i větší komfort v případě mimořádných událostí,“ citovala ČTK ministra dopravy Martina Kupku (ODS). Nově otevřená stanice je podle Kupky vzorem a inspirací pro modernizaci dalších železničních uzlů v Česku.

Podle ministerstva dopravy došlo u nádraží Praha-Vysočany k zásadní modernizaci. Původní nádražní budova stanice se z historických důvodů nacházela uprostřed kolejiště a přístup z podchodu byl pouze po schodech. V nové podobě tvoří stanici podle ministerstva tři nová nástupiště, která díky své výšce umožňují pohodlný nástup do vlaků. Pro přístup je možné použít dva prostorné podchody vybavené eskalátory a výtahy. Cestujícím slouží nová nádražní budova, k dispozici mají také obchod a toalety. 

Z nádraží Praha-Vysočany se bude jezdit po třech kolejích, fungovat začne i nová vlaková zastávka Praha-Rajská zahrada. Foto: Správa železnic

Prakticky současně s dokončením modernizace traťového úseku z Prahy-Vysočan do Mstětic se otevře pro veřejnost 10. prosince i nová tříkolejná zastávka Praha-Rajská zahrada.

Tvoří ji dvě zastřešená nástupiště o délce 220 metrů, bezbariérové propojení s přístupovou lávkou zajistí výtahy. Díky nové zastávce získají cestující novou možnost přestupu na linku B metra. „Ve spolupráci s hlavním městem Prahou byla vybudována nová lávka, jež propojí místní část Hutě se stanicí metra Rajská zahrada. Tím vznikne nová přestupní vazba mezi vlakem a MHD,“ informovalo ministerstvo dopravy.

Změny čekají také cestující ve stanici Praha-Horní Počernice, kde stávající ostrovní nástupiště doplnilo nové vnější u nádražní budovy. Ta prošla během stavby celkovou obnovou. Moderní nástupiště i zrekonstruovanou čekárnu má nyní také zastávka v Zelenči.

Cestující čekají i další změny

Modernizace tratě přinesla i další změny. Frekventovaný přejezd v Bystré ulici v Horních Počernicích byl nahrazen podjezdem. U stávajících mostů došlo v rámci stavebních úprav ke zvýšení průjezdné výšky komunikací a jejich rozšíření o chodníky. Nebezpečnému přecházení kolejí přes železniční trať ve Stoliňské ulici má zamezit nový podjezd pro cyklostezku. Zhotoviteli stavby byly společnosti Subterra (správce sdružení), OHLA ŽS, Eurovia CS a Elektrizace železnic Praha.

Správa železnic ohlásila i další změny, které začnou platit spolu s novým jízdním řádem. Vlaky začnou podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy od neděle 10. prosince obsluhovat také obec Orel nedaleko Slatiňan na Chrudimsku. „Výstavbu zastávky zahájila Správa železnic letos v září. Cestující mají k dispozici 90 metrů dlouhé nástupiště, které umožňuje bezbariérový přístup, stejně tak nástup do moderních vlaků. Celkové náklady dosáhly necelých 14,2 milionu korun,“ informoval Gavenda.

S novým jízdním řádem skončí podle mluvčího také omezení na viaduktu přes ulici Poříčí v Brně a obnoví se provoz na všech čtyřech kolejích. Znamená to konec odklonů osobních vlaků ve směru na Zastávku u Brna, které v pracovní dny zajížděly na brněnské dolní nádraží.

(teč)