INZERCE

Billboard před tržnicí SAPA. foto: Jiří Reichl

Výrobci řešení pro EET si brousí zuby na vietnamskou komunitu. Bojují však i proti „našincům“

Velcí hráči na trhu s kasami, či jinými řešeními pro Elektronickou evidenci tržeb (EET) doufají, že ukrojí také část trhu, který představují vietnamští obchodníci. Někteří mají i řešení ve vietnamštině.

Kolem největšího centra vietnamského obchodu a gastronomie, tržnice SAPA v pražské části Libuš visí billboardy upozorňující na řešení pro EET pro vietnamské obchodníky v jejich rodném jazyce. Nejdéle je tam vidět výrazná zrzavá slečna upozorňující na produkt MARKEETA o několik týdnů později se objevil také billboard na produkt eKasa od O2 . V samotné SAPĚ se pokouší zařízení nejrůznějších dodavatelů prodat několik prodejců. Všichni doufají, že se jim povede přesvědčit větší část drobných prodejců, kteří si budou muset systém EET pořídit v druhé vlně, která začíná platit od 1. března.

Podle Michala Tunga, který v době diskuse o EET, zorganizoval jednání zástupců komunity s ministrem financí Andrejem Babišem, však všichni „velcí hráči na trhu“ musí počítat s tím, že i ryze vientamské firmy, které se na „svůj“ trh specializují už dlouho mají vyvinutá svá řešení pro EET. „Pro naše lidi je nejdůležitější jim všechno v klidu vysvětlit a to včetně toho, co jsou skladové zásoby, daňové hlášení, odvod DPH a další náležitosti, které budou muset k EET znát. Pak je také důležité, aby měli podporu v našem jazyce, pokud něco nebude fungovat, aby mohli zavolat a vyřešit to. Jde samozřejmě o generaci našich rodičů a prarodičů,“ vysvětluje Tung. Podle něj proto mají ve vietnamské komunitě největší šanci uspět právě vietnamské firmy. „Jsou to společnosti, které se léta zabývají pokladními systémy, jež někteří vietnamští podnikatelé využívají, proto si myslím, že budou mít největší část toho trhu. Zejména obchodníci v menších městech a vesnicích jich dle mého odhadu využijí, protože členové naší komunity dají hodně na doporučení svých známých a také na důvěryhodnost potenciálního obchodního partnera či dodavatele,“ dodává Tung s tím, že pokud si obchodník koupí systém, který na něj bude moc složitý, nebo pro něj nezíská v případě problémů adekvátní podporu, s klidem ho odloží a bude používat jiný, kde požadovaný servis dostane.

Toho si je vědom i Hynek Pášma, který spolu s dalšími společníky stojí za řešením s názvem Markeeta. „My se oblasti pokladních systémů věnujeme téměř dvacet let a o tomto trendu samozřejmě víme a protože bereme vietnamskou komunitu jako velmi zajímavou klientskou strukturu, rozhodli jsme se připravit celé řešení ve vietnamštině,“ uvádí Pášma, jehož billboardy u obchodního areálu SAPA visí nejdéle. „Kromě billboardů máme samozřejmě připravené celé řešení ve vietnamštině a protože je nám jasné, že to nekončí jen u prodeje, ale obchodníci se budou s nastavením a funkcemi systému někdy potýkat, máme kromě klasické české linky podpory také vietnamskou,“ dodal Pášma s tím, že systém jim překládaly tzv. „banánové děti“ tedy generace v Česku narozených dětí vietnamských rodičů, které mají české vzdělání, ale s rodiči velmi často mluví vietnamsky. Řada z nich už má vystudované vysoké školy, většina podniká. „Z diskusí s našimi spolupracovníky i z vlastních zkušeností víme, že někteří obchodníci sice česky trochu mluví, ale neumí číst. Proto máme připravené i takové softwarové řešení, které jim umožní na „svém terminálu“ markovat zboží ve vietnamštině, zatímco zákazník vidí české názvy nakupovaných položek,“ odhaluje Pášma s tím, že právě od výrazu „markovat“ je odvozen i název jejich produktu Markeeta.

Spolupráci s některými výrobci softwaru pro EET potvrzuje také Tung. „Nebylo by seriózní zmiňovat konkrétní firmy, ale asi se třemi či čtyřmi jsme spolupracovali, protože je o mne známo, že se snažím dát dohromady mladé Vietnamce a soustředit jejich um a znalosti na tvorbu nových projektů a také pro pomoc naší komunitě. Chceme vrátit našim rodičům jejich péči a pomoci jim zorientovat se ve světě, kterému moc nerozumí,“ vysvětluje své pohnutky pro založení projektu Investman Tung. Podle něj u některých výrobců zajišťoval se svými spolupracovníky „jen“ vietnamské korektury. „Je to zarážející, ale v některých brožurách, které byly výtahem toho systému, byla až 30% chybovost. Máme tady i soudní tlumočníky, takže náš servis je se zárukou,“ dodává.

Kromě Markeety, má vietnamské webové stránky také produkt eet1, u O2 se je redakci Ekonomického deníku nepodařilo dohledat. Podle mediálního zástupce eet 1 Paula Kučery jeho klient má připraveny pro celé zavádění EET desítky tisíc zařízení pro elektronickou evidenci tržeb a počítá s tím, že bude úspěšný i u vietnamské komunity.

Michal Tung však odhaduje, že největší podíl v této komunitě zůstane „našincům“. „Domnívám se, že důvěra ve vietnamské obchodníky a jejich působení na trhu s pokladnami jim podle mne zaručí tak 40% našeho trhu,“ dodává Tung.

Jiří Reichl

O EET jsme psali také:

Česká justice: Dodržet EET na webu je likvidační 9.2.2017