INZERCE

Elektrický vlak v Kolíně nad Rýnem. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Výměna dílů od Huawei by Deutsche Bahn stála až 400 milionů eur, píše Der Spiegel

Rozsáhlá instalace IT komponent od čínského výrobce Huawei představuje pro Deutsche Bahn (DB) vážný problém. Pokud by německá státní společnost musela vyměnit celou infrastrukturu těchto dílů, pak by jí to mohlo stát až 400 milionů eur, píše Der Spiegel. Z obav ze špionáže ze strany Číny diskutují politici z SPD, Zelených a FDP o zákazu technologií Huawei Technologies.

Záležitost je poměrně dost výbušná, protože teprve v prosinci 2022 se Deutsche Bahn po výběrovém řízení rozhodla zadat zakázku v hodnotě 64 milionů eur na na rozšíření své digitální infrastruktury dceřiné společnosti Telekomu, která využívá právě komponenty Huawei. V interním dokumentu se uvádí, že výměna v krátké době by ohrozila projekty dopravce „zpožděním 5 až 6 let“, uvedl magazín Der Spiegel.

Jen v severním Německu by totiž muselo například dojít k výměně téměř 800 základnových stanic pro síť, která zajišťuje komunikaci mezi vlakovým personálem a řídicím centrem. Od roku 2015 zde železnice používá čínské komponenty. Závažné důsledky by to mělo i pro vnitřní IT infrastrukturu skupiny. Dotčeny by byly velké části hlavní sítě.

Německá vláda tak v současné době přezkoumává, zda by některé komponenty od čínských společností Huawei a ZTE neměly být v německých telekomunikačních sítích zakázány. Obává se vlivu čínských společností na kritickou infrastrukturu. Případný zákaz by pravděpodobně vyvolal negativní reakci Pekingu. Čínské ministerstvo zahraničí vyzvalo Berlín, aby jednal v souladu s vlastními zájmy a mezinárodními pravidly. Mluvčí podniku DB uvedl, že firma nebude interní dokumenty komentovat.

Ještě v červnu přitom největší poskytovatel telekomunikačních služeb v Evropě, Deutsche Telekom, uvedl, že je přesvědčen, že vláda německého kancléře Olafa Scholze (SPD) zákaz používání komponentů a součástek pro 5G infrastrukturu od čínského technologického gigantu Huawei nepřipravuje. Zástupci operátora to nepřímo potvrdili na pravidelné telekonferenci s analytiky a investory, se kterými probírali hospodářské výsledky firmy za první čtvrtletí roku 2023.

Média v uplynulých měsících ale spekulovala, že Německo má v plánu přiblížit se přísné politice absolutního zákazu, která se uplatňuje například ve Velké Británii nebo v USA. Spojené státy firmu Huawei obviňují z krádeže technologií a také ji podezřívají ze špionáže pro čínskou vládu. To ale společnost dlouhodobě odmítá.

Největší německý železniční dopravce Deutsche Bahn. Foto: Wikimedia commons

V červnu pak britský list Financial Times napsal, že Evropská unie zvažuje, že členským státům zakáže při budování sítí páté generace (5G) využívat společnosti, které jsou považovány za bezpečnostní riziko, včetně Huawei. Jen třetina zemí EU pak zakázala této firmě podílet se na budování kritických částí sítě 5G, a to navzdory společně dojednanému doporučení vyloučit rizikové dodavatele z investic do technologií. Český Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) v roce 2018 označil technologie čínských společností Huawei a ZTE za bezpečnostní riziko.

Naopak třeba největší ukrajinský telekomunikační operátor Kyivstar, který začal koncipovat plán poválečné obnovy poškozené telekomunikační sítě plánuje, že důležitou součástí této akce bude i nadále partnerství s čínskými technologickými společnostmi Huawei a ZTE, na jejichž technologie a součástky spoléhá přibližně 60 % ukrajinského trhu.

(mig)