INZERCE

Kamiony na silnicích, ilustrační snímek. Foto: C&B

Vozidla nad 3,5 tuny musí přecházet na SmartTacho verzi 2. Dopravci musí dovybavit přeshraniční vozy. Poskytne ochranu proti manipulaci

Od 21. srpna 2023 musí být nová vozidla nad 3,5 tuny vybavena inteligentním tachografem verze 2 (Smart Tacho V2), který vyžaduje nové klíče ke stažení nebo aktualizaci. Měly by jím být dodatečně vybaveny vozy v přeshraniční dopravě. Inteligentní tachograf verze 2 obsahuje funkční inovace, jejichž cílem je poskytnout lepší ochranu proti manipulaci, umožnit účinnější kontroly a zlepšit sledovatelnost kabotážních jízd (vnitrostátní přepravy pro cizí potřeby, dočasně provozovaná v hostitelském státě – pozn. red.) a vyslání zaměstnanců.

Ale pozor: tachografy 2. generace verze 2 nelze přečíst pomocí stávajících klíčů pro stahování nebo hardwaru pro vzdálené odečty! Aby mohly zpracovávat datové kontejnery z inteligentních tachografů, vyžadují aktualizaci, která je ve většině případů zpoplatněna, nebo je dokonce nutné zakoupit nový hardware. Nařízení je součástí balíčku mobility, který Evropská komise přijala v roce 2020. Vozidel, která jezdí pouze v tuzemsku, se to prozatím netýká.

Termín 21. srpna 2023 znamenal postupný začátek povinnosti instalovat novou verzi inteligentních tachografů (Gen2V2) do užitkových vozidel. Nařízení je součástí balíčku mobility, který Evropská komise přijala v roce 2020. Cílem tohoto balíčku je čelit negativnímu vývoji v oblasti hospodářské soutěže a pracovních podmínek a vytvořit jednotné předpisy pro odvětví silniční dopravy v členských státech. Některé z nejdůležitějších změn, které mají bojovat proti nelegální kabotáži a účinněji kontrolovat dobu řízení a odpočinku řidičů, vstoupí v platnost letos v létě.

Aby bylo možné dosáhnout výše uvedených cílů, budou zařízení v budoucnu schopna shromažďovat více údajů z vozidla. Patří mezi ně delší záznamy o činnosti (56 dní místo 28), druh nákladu (osoby/zboží), automatická dokumentace překročení hranic a záznam o místech nakládky a vykládky. Konfigurace a rozšířené kalibrační údaje tachografu bude možné ukládat také na nové karty řidiče. Kromě toho bude zajištěn snadnější přenos dat z tachografu a karty řidiče (prostřednictvím Bluetooth) a také lepší šifrování stahovaných dat.

Co to konkrétně znamená? V současné době jsou některé funkce nové verze tachografu ještě snem budoucnosti, ale v posledních týdnech již výrobci vozidel začali do svých nových vozidel instalovat tachografy Gen2V2, aby byli na změnu připraveni. V souladu s tím již v současné době vyjíždějí firmy na silnice s novými tachografy ve svých vozidlech.

Musí proto zajistit, aby i nadále plnily svou povinnost pravidelně zaznamenávat a archivovat údaje z tachografů a karet řidičů. Aby byl zajištěn hladký průběh této činnosti, je nutné včas zkontrolovat, zda je vlastní čtecí zařízení kompatibilní s novými tachografy. To může vyžadovat aktualizaci čtecího hardwaru i archivačního a/nebo vyhodnocovacího softwaru. V závislosti na výrobci to může znamenat různé náklady. V některých případech může být dokonce nutné hardware zcela vyměnit, pokud není kompatibilní s novými standardy čtení.

Vzhledem k tomu, že všechna užitková vozidla, která jsou již v provozu v přeshraničním provozu, musí být také postupně převedena na měřiče rychlosti Gen2V2, má smysl se novými předpisy zabývat již v rané fázi. Tímto způsobem lze rychle vytvořit plánovací zabezpečení vlastního vozového parku.

Stávající systém dálkového vyhledávání dat byl optimalizován. To má usnadnit kontroly a umožnit předběžný výběr nápadných vozidel. V budoucnu bude možné přenášet více údajů, například doby řízení. Konkrétně se jedná o časové razítko poslední ověřené pozice, nepřerušovanou dobu řízení řidiče, nejdelší souhrnnou dobu řízení řidiče za běžný pracovní den a předchozí pracovní den, nejdelší celkovou dobu řízení řidiče v běžném pracovním dni nebo za každý ukončený pracovní den započatý nebo ukončený v probíhajícím týdnu, celkovou dobu řízení řidiče za aktuální týden, souhrnnou dobu řízení řidiče po dobu dvou týdnů.

Při prvním vložení karty řidiče se řidiči ještě musí rozhodnout, zda s předáním osobních údajů souhlasí. To se týká pouze přenosu do systémů třetích stran, úřady jsou legálně oprávněny číst tyto údaje. Dálkové ovládání bez zastavení vozidla však stále není možné, jedná se pouze o efektivitu a předvolbu ovládacích prvků. To prospívá řidičům a společnostem, které striktně dodržují zákon, protože pak je méně pravděpodobné, že budou muset zastavit kvůli kontrole.

Termín 21. srpna 2023 platí pro nově registrovaná užitková vozidla nad 3,5 t od tohoto data. Každé nové vozidlo, které si koupíte po tomto datu, bude mít tachograf 2. generace verze 2.

Musí být vozidla také dodatečně vybavena? Ano, ale pouze v přeshraniční dopravě. Postupně musí být novými tachografy vybavena i starší vozidla v této oblasti. Do 31. prosince 2024 musí být všechna vozidla nad 3,5 tuny s analogovými nebo digitálními tachografy v přeshraniční dopravě vybavena tachografem Gen2V2. Užitková vozidla nad 3,5 t s inteligentními tachografy verze 1 mají povinnost dodatečného vybavení do 21. srpna 2025.

Prováděcí nařízení (EU) 2021/1228 rovněž stanovilo, že užitková vozidla v přeshraničním provozu o hmotnosti od 2,5 do 3,5 t musí mít rovněž inteligentní tachografy verze 2. Zde je termín 1. července 2026.

Vozidel, která jezdí pouze v tuzemsku, se to prozatím netýká.

(nik)