INZERCE

Elektricky poháněný nákladní vůz z produkce Volvo Group. Foto: ČEZ

Volvo investuje do firmy, vytvářející dobíjecí software pro e-mobilitu. Investici navýšil i ČEZ

Specialista na dobíjecí software pro e-mobilitu, společnost Driivz, přilákal významného investora – Volvo Group. Volvo loni uvedlo na trh první elektrické bagry a nedávno oznámilo záměr od roku 2040 nabízet kompletně bezemisní portfolio nákladních vozidel. S Driivz rozvíjí pilotní projekt inovativního řešení dobíjecí infrastruktury právě pro nákladní automobily. Do Driivz investovala před dvěma lety také česká energetická společnost ČEZ prostřednictvím svého fondu Inven Capital. Software od Driivz pohání od roku 2020 i dobíječky ČEZ.

Jeden z největších světových výrobců nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů Volvo Group investoval do izraelského Driivz prostřednictvím svého venture kapitálového fondu. Stejně tak dva roky před ním učinila česká polostátní energetická skupina ČEZ.

„Spolupráce se společností Driivz bude hrát důležitou roli v úsilí skupiny Volvo Group pomáhat zákazníkům elektrifikovat jejich dopravní řešení. Společnost na nás udělala dojem a věříme, že skupina Volvo může v budoucnu rozvoj podnikání významně posunout,“ řekl k investici investiční ředitel venture kapitálového fondu Volvo Group Erik Johansson.

„Investice dokládá, jak ohromný potenciál má Driivz v rámci plánovaného rozvoje e-mobility po celém světě,“ uvedl k tomu Michal Mravec z Inven Capital. Inven Capital u příležitosti vstupu Volvo Group mezi strategické investory Driivz taktéž navýšil svou původní investici.

Volvo Group nedávno prezentovala svůj záměr od roku 2040 nabídnout kompletní portfolio bezemisních nákladních automobilů, založené na e-autech a vozidlech s vodíkovým pohonem. Již v roce 2019 začala vyrábět první dva typy nákladních elektroaut, letos chce v Evropě nabídnout kompletní sérii pro rozvoz zboží, svoz odpadů, regionální přepravu a stavebnictví.

S Driivz rozvíjí pilotní projekt vývoje a testování služeb právě pro dobíjení elektrických nákladních vozidel. „Je nám ctí spolupracovat s Volvo Group, která hraje ústřední roli v elektrifikaci nákladních vozových parků,“ uvedl generální ředitel Driivz Doron Frenkel.

Driivz pohání i dobíječky ČEZ

V roce 2020 přešla na nový IT systém Driivz pro komplexní řízení své sítě veřejných dobíjecích stanic i skupina ČEZ. Systém zahrnuje mimo jiné řízení procesu nabíjení na veřejných stanicích včetně automatické opravy poruch stanic, optimalizace energetických toků v souladu s distribuční soustavou, správu uživatelských účtů, fakturaci, podporu pro nabíjení v domácnostech a firmách apod. Česká republika se tak zařadila do společnosti více než 20 zemí, které služby Driivz využívají.

„Počet elektromobilů v České republice v roce 2020 raketově vzrostl, což znamená i větší vytížení veřejných dobíjecích stojanů. Spravovat rozsáhlou dobíjecí síť, která dnes čítá 280 stojanů, a poskytovat včasné a kvalitní informace zákazníkům, může jen skutečně kvalitní aplikace. Ze zvažovaných systémů jsme vybrali a loni úspěšně nasadili řešení právě od firmy Driivz. I díky nové aplikaci se loni počet našich zákazníků odebírajících energii u stojanů ČEZ zvýšil o 100 procent,“ rekapituluje manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.

Driivz vznikl roku 2013 v Izraeli, kde nadále sídlí, a pobočku má v americké Kalifornii. Dodává software, který usnadňuje správu nabíjecích stanic pro elektromobily. Mezi jeho partnery patří řada významných firem, například EVgo (největší veřejná rychlonabíjecí síť na území USA), Elaad (holandská společnost provozující cca 3000 dobíjecích stanic), nebo mezinárodní energetická skupina Centrica. Software Driivz využívá přes 700 000 řidičů, především v Severní Americe a Evropě, společnost ale působí ve 21 zemích světa.

Inven Capital je venture kapitálový fond skupiny ČEZ s podporou Evropské investiční banky (EIB). Financování evropské banky je realizováno z prostředků Evropského fondu pro strategické investice (EFSI).

Strategií Inven Capital je vyhledávání investic do menších inovativních a rostoucích smart energy firem. Zaměřuje se především na růstové investiční příležitosti v pokročilejší fázi rozvoje („later stage growth“) s osvědčeným byznys modelem prokázaným realizovanými příjmy a dlouhodobým růstovým potenciálem. Od svého založení v roce 2015 investoval Inven Capital celkem do třinácti společností, u dvou z nich již provedl úspěšný exit.

Tomáš Rovný