INZERCE

Zastaralá sovětská bojová vozidla pěchoty (takzvaná bévépéčka nebo bevka) má nahradit nový typ. Rozhoduje se mezi třemi dodavateli. Foto: Armáda ČR

Vojáci si na „bévépéčka“ ještě počkají. Obrana prodlouží termín pro podání nabídek

Ministerstvo obrany prodlouží třem zahraničním zbrojovkám termín pro podání závazných nabídek na dodávku pásových bojových vozidel pěchoty. Ve Sněmovně to dnes uvedl ministr obrany Lubomír Metnar. O prodloužení podle něho požádali dva ze tří možných dodavatelů. Původně měl termín končit začátkem července. Metnar se odvolává na transparentnost. Termín byl stanoven na 1. září.

„Z hlediska transparentního přístupu nemůžeme úplně nevyhovět a dogmaticky trvat na našem termínu, který jim byl dán na zpracování, což byl jeden měsíc,“ uvedl podle České tiskové kanceláře ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO). Jedna z firem podle něho žádá posunout termín až do října. Nyní se jedná o kompromisu, podotkl ministr. Termín podání nabídek byl stanoven na 1. září.

Ministerstvo obrany nevypsalo klasický otevřený tendr, ale oslovilo čtyři zbrojovky. O zakázku se aktuálně uchází švédská zbrojovka BAE Systems se strojem CV90, německá zbrojovka Rheinmetall Landsysteme s vozidlem Lynx a španělská zbrojovka GDELS s obrněncem Ascod. Čtvrtý oslovený, německé konsorcium PSM s obrněncem Puma ze soutěže odstoupilo kvůli tomu, že jeho „bévépéčko“ by nenaplnilo armádní požadavky.

Firmy musejí uspět ve třech skupinách kritérií. Nejdůležitějším je cena a náklady životního cyklu, o vítězi bude rozhodovat z 55 procent. Následují technické parametry, které budou mít vliv na vítěze ze 30 procent. Zbylých 15 procent určí rozsah zapojení českého průmyslu do zakázky. Ministerstvo je s výběrem ve skluzu. Vítěz měl být známý v roce 2019, termín se ale posouval.

Sedm modifikací

Armáda si vyžádala 210 nových pásových obrněnců v sedmi různých modifikacích. Většina z nich bude sloužit jako standradní „bévépéčka“. Mají uvézt 11 vojáků, mít věž s osádkou a kanon ráže 30 milimetrů. Další požadované verze jsou velitelské, průzkumné, ženijní, vyprošťovací, zdravotnické a dělostřelecká pozorovatelna.

Ministerstvo obrany kvůli finančním dopadům pandemie Covid-19 před rokem změnilo harmonogram dodávek a plateb. Dodávky by měly být oproti původnímu plánu prodlouženy o dva roky a měly by probíhat v letech 2023-27. Upravený finanční model prodlužuje financování na 7 let, konkrétně roky 2022-28. Rozložení původně plánovaných plateb v delším čase sníží zatížení rozpočtu ministerstva obrany splátkami v jednotlivých letech.

„Pro naši armádu a obranyschopnost České republiky je nahrazení zastaralých sovětských bojových vozidel pěchoty klíčovým projektem. Pokračujeme v něm, přestože nás podobně jako celou společnost limituje koronavirová situace. Od začátku postupujeme maximálně transparentně, proto jsem dnes vládu informoval o aktuálním stavu,“ uvedl ministr obrany Lubomír Metnar.

Vojskové zkoušky probíhají od konce dubna do 6. června 2021 v několika lokalitách. Jejich cílem je otestovat, jak vozidla CV90, Lynx a Ascod splňují parametry požadované armádou.

Zkoušky už probíhají

Projekt pořízení 210 nových bojových vozidel pěchoty je klíčový nejen kvůli přezbrojení 7. mechanizované brigády, ale také kvůli splnění našeho závazku vůči spojencům v NATO. Zkoušky funkčních vzorků probíhaly ve Vyškově a na Libavé, které testovali vybraní vojáci 72. mechanizovaného praporu z Přáslavic. Prověrky tří vozidel účastnících se tendru se zaměřily především na udržitelnost bojové činnosti.

Švédské BVP CV-90 při vojskových zkouškách. Foto: Armáda ČR

Náročné šestitýdenní zkoušky vozidel Ascod, CV90 a Lynx měly prověřit téměř tři desítky zadaných požadavků. Otestována byla balistická a protiminová ochrana, ochrana proti IED (improvizovaná výbušná zařízení), aktivní ochrana či pohyblivost vozidel.

„Na letišti v Přerově a ve vojenském výcvikovém prostoru Březina byla primárně měřena rychlost přesunu na různých površích, zaznamenávala se například i maximální rychlost vozidel,“ uvedl plukovník Ctirad Gazda, vedoucí oddělení projektu pořízení BVP sekce vyzbrojování a akvizic MO.

Německé BVP Lynx při vojskových zkouškách. Foto: Armáda ČR

„Už známe dynamiku vozidel a i další parametry, včetně prověrky udržitelnosti bojové činnosti, jejíž součástí byla i evakuace raněných,“ dodal Gazda s tím, že zkoumána už byla i kompatibilita se systémy zavedenými v české armádě.

Španělské BVP Ascod při vojskových zkouškách. Foto: Armáda ČR

„Nová vozidla, ať už to bude kterékoli ze zkoušených, bojovníky spolehlivě dovezou, kam bude třeba, a budou schopna plnohodnotně vést bojovou činnost. Potřebujeme moderní techniku,“ uvedl jeden z příslušníků 72. mechanizovaného praporu, rotmistr Martin V.

Ten, stejně jako ostatní, schopnosti nové techniky kvitují. Posun v řádu desítek let oproti zastaralé, byť modernizované, sovětské technice je skutečně znát a jen s moderní technikou lze udržet krok nejen s dobou, ale i se spojenci.Dnes jsme se s kolegy z výboru pro obranu mohli s ´bevky´ seznámit naživo a v akci. ASCOD, CV90 i Lynx jsou nepochybně stroje, z nichž kterýkoliv bude pro naši armádu zásadním modernizačním skokem kupředu. Přeji vojákům, aby tento nákup byl co nejdřív úspěšně dokončen a rozjely se dodávky. Naše armáda nová BVP potřebuje, a to co nejdříve, jinak přijdeme o klíčový prvek naší obranyschopnosti,“ uvedla na sociální síti předsedkyně sněmovního výboru pro obranu Jana Černochová (ODS).

Bévépéčka, bevka

BVP-1 je sovětské bojové obojživelné pásové vozidlo BMP-1 (bojevaja mašina pěchoty) vyráběné v československé licenci. Je určeno pro zvýšení pohyblivosti a palebné síly motostřeleckých jednotek a k ničení obrněných cílů a živé síly protivníka.

BVP-1. Foto: Vojenský historický ústav

Na základě licenční smlouvy mezi Československem a SSSR z roku 1966 byla dodána výrobní dokumentace, na jejímž základě vznikla v roce 1968 ověřovací série vozidel BVP-1. Po změnách v konstrukci začala v roce 1970 sériová výroba, která pokračovala až do roku 1989. Celkem bylo v ČSSR vyrobeno 17 697 bojových vozidel pěchoty (z tohoto poštu bylo 402 velitelských BVP-1K). Z celkové produkce bylo asi 90 % určeno na vývoz. Vozidla pro SSSR se vyráběla v ZŤS Dubnica nad Váhom (vyvezeno zhruba 5 100 kusů), zatímco pro ČSLA a export do dalších zemí se produkovala v PPS Detva (Podpolianské strojárně). Kromě států Varšavské smlouvy se vyvážela do Sýrie a Tunisu.

Jako první útvar ČSLA byl na BVP-1 v roce 1974 přezbrojen 49. motostřelecký pluk (msp), dislokovaný v Mariánských Lázních. V následujících letech (1975-1980) obdrželi BVP-1 57. msp Stříbro, 10. msp Janovice, 3. msp Louny, 79. msp Benešov, 62. msp Prachatice, 9. msp Znojmo, 5. msp Mikulov, 8. msp Bratislava a 63. msp Michalovce.

V roce 1981 byly z OT-62 na BVP-1 přezbrojeny všechny motostřelecké roty tankových pluků 1., 4. a 9. tankové divize. U zbylých tankových divizí toto přezbrojení proběhlo v roce 1982.

BVP-2 je bojové obojživelné obrněné pásové vozidlo, které bylo v Československu vyráběno na základě licence dle sovětského transportéru BMP-2. Stroj je určen pro zvýšení pohyblivosti a palebné síly mechanizovaných jednotek a k ničení obrněných cílů a živé síly protivníka.

Jeho výzbroj tvoří automatický kanón 2A42 ráže 30 mm, který je určen k ničení lehce obrněných vozidel protivníka, kulomet PKT ráže 7,62 mm a odpalovací zařízení protitankových řízených střel Konkurs. BVP-2 má instalované zařízení k ochraně posádky před tlakovou vlnou, pronikavou radiací, radioaktivním spadem a chemickými zbraněmi. Dále je vybaveno systémem 902V pro odpalování dýmových granátů (6 ks).

BVP-2 se v Československu sériově vyráběly od roku 1987 do roku 1989. Celkem bylo vyrobeno 344 kusů, z toho bylo do ČSLA zavedeno 280 kusů tohoto bojového vozidla.

Armáda provozuje pouze modernější BVP-2 – v aktivní službě se nalézá cca stovka vozidel ve třech praporech (jeden tankový a dva mechanizované – součást 7. mechanizované brigády), dalších 65 vozidel tohoto typu je uskladněno.

Jan Hrbáček