INZERCE

Vodíkové čerpací stanice brzy vyrostou napříč Kalifornií

Je to klasická otázka. Bylo dřív vejce nebo slepice? Když se pokusíte přinést revoluci do automobilového průmyslu, představíte nejdříve auto nebo podpůrnou infrastrukturu?

Joel Ewanick, ředitel společnosti FirstElement Fuel, v tom má jasno. Do Kalifornie přináší síť vodíkových čerpacích stanic pod obchodní značkou True Zero. Název značí přesně to, o co v této oblasti jde – nulové emise z provozu motorových vozidel. Portál Breakingenergy.com uvedl, že Ewanickova společnost získala povolení pro výstavbu 19 stanic po celé Kalifornii.

Vodík pro Toyotu a Hondu

Patnáct je kompletních a třináct otevřených pro běžné spotřebitele. Síť kalifornských vodíkových čerpacích stanic je největší infrastrukturou tohoto druhu na světě. Stojí za ní mimo jiné půjčky od automobilek Toyota a Honda.

„Už od šedesátých let byl vodík něco jako svatý grál automobilového průmyslu,“ řekl Ewanick. Nyní však velké automobilky nacházejí v počátečních fázích vývoje vozidla nové generace na vodíkový pohon. „Řekly si, že je to životaschopná alternativa pro pohon vozidel. Chybělo však potřebné zázemí, a tak jsme s ním přišli my,“ dodal.

Značka True Zero symbolizuje vrcholový cíl, kterým jsou nulové emise skleníkových plynů, nulové užití fosilních paliv a nulové znečištění ovzduší. „Jde o nastoupení cesty k nulovému negativnímu dopadu na životní prostředí,“ vysvětlil Ewanick.

Celkem hustá síť

Stanice True Zero stanice se nacházejí napříč severní i jižní Kalifornií a představují kritický krok směrem k většímu rozšíření dopravních prostředků, poháněných vodíkovými palivovými články. Princip jejich užití spočívá v elektrochemickém procesu, kdy je z vodíku vyráběna elektřina a ta pohání elektromotor daného vozu. Jediným odpadním produktem při „spalování“ vodíku je vodní pára.

Největší vzdálenost mezi stanicemi je 300 mil, což demonstruje možnost vozů na vodíkový pohon dojet z jedné strany Kalifornie na druhou, aniž by se řidič musel bát, že mu dojde palivo. „Jsme pyšní na to, že můžeme dělat něco, kde věříme, že to může změnit svět,“ pochvaluje si Ewanick.

První takový projekt

Vodíkové čerpací stanice se však nerodily snadno. Vzhledem k tomu, že jde o první projekt svého druhu na světě, nebylo možné se při jejich výstavbě u nikoho inspirovat. „Hledali jsme odborníky, kteří mají za sebou něco podobného, ať už z telekomunikací nebo nabíjecích stanic pro elektromobily,“ podotkl Ewanick. Musel to být někdo, kdo stavbám tohoto typu rozumí. „A tak jsme natrefili na Black & Veatch,“ dodal.

Společnost Black & Veatch své zkušenosti získala právě v telekomunikacích. Tým stavebníků se zaměřil na vývoj takových stavebních dílců a postupů tak, aby bylo možné je co nejvíce krát zopakovat. Ideálně na všech místech, kde se vodíkové čerpací stanice staví. „Je to jako stavba továrny,“ řekla portálu Breakingenergy.com Daviaud Lewettová, ředitelka pro výstavbu společnosti Black & Veatch.

Důvod je nasnadě: co největší uniformita celého designu ze stavebního a provozního pohledu a co největší snížení celkových nákladů čerpacích stanic. Vzhledem k tomu, že se společnost neustále angažuje v dodávkách staveb pro technologická odvětví, výstavba vodíkové čerpací stanice je vlastně něco, co firmě velmi vyhovuje.

„Je známé, že nové technologie jsou se změnami v deisgnu staveb spjaty. Takže jsme schopni celému procesu výstavby rozumět a zvládnout případné změny, které se v průběhu životnosti projektu vyskytnou,“ vysvětluje Lewettová.

-usi-