INZERCE

Silnice nižších tříd budou muset počkat. Kraje dostaly o mnoho miliard méně než požadovaly. Foto: Wikimedia Commons

Vláda „přiklepla“ krajům 4 miliardy na rekonstrukci silnic II. a III. tříd. Asociace krajů injekci vítá, protože stát zanedbal péči

Asociace krajů nadšeně přivítala informaci o tom, že vláda dle dohody schválila čtyři miliardy korun pro jednotlivé kraje na opravy silnic nižších tříd. Přesně tyto peníze vedení krajů po ministrech požadovalo. Podle vyjádření premiéra v demisi Andreje Babiše je pro další roky potřeba najít systémové řešení.

Kraje intenzivně jednaly s Vládou ČR o financování oprav silnic II. a III. tříd od září loňského roku, kdy bylo avizováno, že pro letošní rok neobdrží žádné peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Asociace krajů ČR chtěla i garanci víceletého financování obnovy silnic II. a III. tříd, a to v objemu 4 miliard korun ročně. Hejtmani dokonce předali vládě memorandum, v němž požadovali, aby se vláda k financování regionálních silnic zavázali. Již na začátku března jsme v textu Hejtmani chtějí jednat s premiérem o financích na nové vlaky a opravy silnic II…., že předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová, která oznámila rezignaci z čela kraje i Asociace krajů, se proto dopisem obrátila na premiéra Andreje Babiše, aby na společném jednání za přítomnosti ministra dopravy Dana Ťoka situaci urychleně řešili.

Financování oprav silnic II. a III. tříd včera schválila vláda s tím, že čtyři miliardy korun vyplatí krajům na rekonstrukce silnic II. a III. tříd a komunikací, které dočasně nahrazují chybějící část pražského okruhu, Státní fond dopravní infrastruktury. Jednu miliardu pokryje z nespotřebovaných finančních prostředků z minulých let, tři miliardy rozhodla vláda poskytnout formou dotace. Většina této sumy (2,4 miliardy) půjde z vládní rozpočtové rezervy, zbytek vyřeší přesuny v kapitolách Ministerstva dopravy.

Zároveň vláda uložila ministru dopravy vypracovat ve spolupráci s ministryní financí návrh na zajištění systémového financování silnic II. a III. tříd. Měl by se tak odstranit stávající stav, kdy vláda o konečné výši peněz na krajské silnice rozhoduje nahodile podle aktuální situace státního rozpočtu, což kraje staví do nejisté situace. Nově by měl být tento příspěvek státu přímo součástí rozpočtu a střednědobého výhledu Státního fondu dopravní infrastruktury.

Premiér Andrej Babiš a šéfka Asociace krajů Jana Vildumetzová (oba ANO), po prvním jednání mezi Asociací a vládou. foto: www.vlada.cz

„Pro kraje je to velmi důležité potvrzení spolupráce s vládou, která plní svůj slib, a na základě toho regiony dostanou požadované 4 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Silnice nižších tříd, ale i mosty, převzaly kraje od státu před lety ve velmi špatném technickém stavu, proto by mělo být zcela samozřejmé, že se stát bude podílet na jejich obnově. Musím ovšem připomenout, že každoročně potřebujeme plánovat rekonstrukce silnic a mostů s velkým časovým předstihem, proto je pro nás důležité, abychom měli garantovanou výši příspěvku i v příštích letech. Z tohoto důvodu velmi oceňuji, že pan premiér podle mých informací zadal ministru dopravy a ministryni financí, aby v co nejkratší době připravili návrh, jak do budoucna příspěvek pro kraje řešit systémově, a kraje s ním tak budou moci počítat,“ reagovala na zprávu ze zasedání vlády hejtmanka Karlovarského kraje a šéfka Asociace krajů Jana Vildumetzová.

Jiří Reichl