INZERCE

Koleje se při vysokých teplotách roztahují a zalmují. To může způsobit vykolejení vlaku. Foto: Network Rail

V Anglii natírají koleje na bílo. Kvůli vedru

Velká Británie zažívala v posledních dnech taková horka, která království nepamatuje. Poprvé v historii zde přesáhla teplota 40 stupňů. To mělo vliv i na železniční dopravu, která během vlny veder kolabovala. Spoje byly hromadně rušeny a vlaky nabíraly rozsáhlá zpoždění. Britové tedy sáhli k netradičnímu řešení. Bílá barva na kolejnici prý snižuje teplotu o 5 až 10 stupňů.  

Klimatické změny po celém světě způsobují, že železniční koleje budou dosahovat takových teplot, se kterými se nepočítalo a pro které nebyly navrženy. To může ohrožovat veřejnou dopravu v takovém měřítku, jaké tu dosud nebylo.

Jako většina konstrukčních materiálů se i ocel, ze které jsou kolejnice vyrobeny, teplem roztahuje. Když je tento pohyb omezován ukotvením, které drží kolejnici a pražec na místě, dochází k nárůstu vnitřního napětí a stlačení se ohýbá nebo zalamuje kolejnici. To může způsobit vykolejení vlaku. V USA například dochází kvůli tomuto jevu až k 50 vykolejením ročně.

Když teplota vzduchu dosáhne 30 °C, kolejnice se na slunci mohou rozehřát až na 50 °C. Některé týmy údržby britských železnic proto začali lakovat kolejnice bílou barvou. Podle Network Rail to může snížit teplotu kolejnice o 5 °C až 10 °C. 

Beznapěťová teplota

Moderní kolejové systémy jsou konstruovány tak, aby fungovaly kolem takzvané „beznapěťové teploty“ (SFT). Čím je tato teplota vyšší, tím více se kolejnice mohou zahřívat bez vybočení.

V Anglii je beznapěťová teplota 27°C, což je tradiční střední letní teplota na kolejích. Pro srovnání: v USA se  standardní hodnoty pohybují mezi 35 °C a 43 °C. Pokud by ale britská SFT byla vyšší, koleje se nebudou schopny vyrovnat s nižšími teplotami, které Britové zažívají v zimě. 

Prevence: digitální dvojčata železnic

Během výstavby HS2, nové vysokorychlostní železnice mezi Londýnem, Manchesterem a Leedsem, byly mosty a troleje vybaveny senzory pro sběr dat o počasí. Ty dokážou předvídat vysoké teploty a další typy rušivého počasí.

Tato data budou pak použita k vytvoření digitálních dvojčat HS2, na kterých by mohli odborníci simulovat budoucí scénáře pro anglickou železniční síť.

Pokud by se očekávaly vysoké teploty, mohou včas přijmout preventivní opatření. Nedocházelo by tak k hromadným rušením spojů, které Británie zažila v minulých dnech, kdy bylo na téměř celý den vyřazeno celé východní pobřeží Spojeného království.

Jana Bartošová