INZERCE

Stavba obchvatu Osové Bítýšky. Foto: ŘSD

U Osové Bítýšky na Žďársku začíná sloužit silniční obchvat. Místním uleví od tranzitní dopravy

Nový silniční obchvat dlouhý 2,8 kilometru urychlí cestu po hlavním tahu číslo 37 mezi Žďárem nad Sázavou a Velkou Bíteší. Obec s 930 obyvateli se zbaví tranzitní automobilové dopravy a emisí a hluku, které jsou s tím spojené. Stavba obchvatu trvala přibližně dva roky. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) za něj zaplatí více než dvě stě milionů korun. 

Firma Imos Brno obchvat stavěla od podzimu roku 2019. Podle uzavřené smlouvy by za to měla dostat 214 milionů korun bez daně. U Osové Bítýšky bude ještě provádět dokončovací práce, které podle ředitelky jihlavského ŘSD Marie Tesařové nebudou mít vliv na silniční provoz.

Bezpečnější jízda

„U staré silnice byly problematické zejména příliš malé poloměry směrových oblouků, v rámci stavby tedy došlo k narovnání komunikace, aby byla umožněna plynulejší a bezpečnější jízda,“ uvádí generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Na I/37 mezi Žďárem nad Sázavou a Velkou Bíteší dokončilo ŘSD v říjnu 2018 obchvat obce Sklené nad Oslavou. Dva kilometry nové silnice stály 114 milionů korun bez daně. „Jiné obchvaty se tam zatím stavět nebudou. Další záležitosti jsou bohužel už technicky náročnější,“ říká Marie Tesařová. 

Stavby obchvatů Velké Bíteše, Křižanova nebo Jívoví by podle ní byly složitější, a tedy i dražší než v případě Skleného a Osové Bítýšky, kde nebylo potřeba stavět náročné objekty.

Příprava dalších staveb

Příští rok by ve Žďáru nad Sázavou měla začít stavba nové silniční propojky ulic Jihlavská a Brněnská. ŘSD se zde nyní chystá na přípravu staveniště. Nová část silnice bude měřit zhruba osm set metrů.

Na státních silnicích I. třídy procházejících Vysočinou teď ŘSD staví jihovýchodní část obchvatu Havlíčkova Brodu zhruba za 1,6 milionu korun. Stavba 4,1 kilometru dlouhého obchvatu Havlíčkova Brodu byla zahájená v prosinci 2019, s uvedením do provozu se podle webu ŘSD počítá v roce 2023.

čtk