Středa, 10. srpna, 2022

Turbínu určitě. Korejci nastínili, co by do nových Dukovan dodali Češi

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

Pokud soutěž na stavbu nového bloku Elektrárny Dukovany vyhraje korejská skupina KHNP, mohou se české podniky dostat i k velmi prestižním zakázkám. Konkrétně turbínu by vyrobila společnost Doosan Škoda Power, část systémů kontroly a řízení může dodat podnik ZAT. Ve hře je i podíl Škody JS na dodávkách pro primární okruh elektrárny.

Možné rozvržení klíčových dodávek pro Dukovany II popsal při setkání s českými novináři (včetně autora článku) viceprezident koncernu Doosan Enerbility Kang Hong-kyu, podrobnější informace dodal marketingový manažer jaderné divize Doosanu Lee Ji-seok. Další informace lze očekávat v úterý 28. června, kdy Prahu navštíví početná delegace jihokorejských manažerů a expertů.

Jak Ekonomický deník uvedl v úterý 21. června, s výrazným zapojením českých dodavatelů při výstavbě nového dukovanského bloku počítá i ředitel společnosti Korea Hydro and Nuclear Power (KHNP) Chung Jae-hoon.  „V České republice máme nejlepší spolupráci s potenciálními dodavateli pro nový blok,“ dodal šéf KHNP a zmínil podpis deseti memorand o možné spolupráci s významnými českými inženýrskými a strojírenskými podniky.

Zatímco KHNP a její technologická větev KEPCO budou mít pozici generálního dodavatele, se kterým ČEZ v případě výhry Korejců podepíše smlouvu, Doosan bude tím, kdo vyrobí klíčové komponenty.

Značka Doosan Enerbility je poměrně nová – do letošního března tato společnost nesla název Doosan Heavy Industries. Zabývá se výrobou tlakových nádob, parogenerátorů, generátorů, turbín, oběžných čerpadel i dalších klíčových komponentů jaderných elektráren. Pokud Korejci v tendru vyhrají, většina jmenovaných dílů bude vyrobena v jihokorejském Changwonu. Ale zřejmě ne všechny.

Výroba turbíny v plzeňské továrně Doosan Škoda Power je logické nejen z důvodu, že se jedná o dceřinou firmu korejského Doosanu. Jak uvedl manažer Lee Ji-seok, lokální výroba v Česku by zjednodušila dopravu dílů na staveniště a také opravy a údržbu během provozu nového bloku. Možnost zapojení Škody JS se otevřela v momentu, kdy ji od problémových ruských majitelů koupil ČEZ (více ve zprávě Ekonomického deníku z minulého týdne).

Přístav v Changwonu, o který se Doosan dělí s automobilkou General Motors (GM). Foto: David Tramba

Zajímavostí může být, že všechny výše zmíněné komponenty jaderných elektráren vyrábí Doosan na jediném místě – v přístavním městě Changwon nedaleko Pusanu. A nejen to. Vyrábí tu také díly pro uhelné, plynové a větrné elektrárny a provozuje zde i vlastní slévárnu. Umístění závodu u přístavu pak výrazně usnadňuje dovoz surovin i dodání hotových výrobků zákazníkům.

Doosan by mohl mít podíl na stavbě dukovanské dvojky i v případě, že soutěž vyhraje americký Westinghouse. Vyrobil totiž tlakové nádoby a parogenerátory pro reaktory AP1000, které Westinghouse postavil v Číně i pro ty, které se nacházejí v rozestavěné elektrárně Vogtle ve Spojených státech. Je tudíž celkem pravděpodobné, že by si podobnou dodávku zopakoval i v českém případě.

David Tramba

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

FacebookTwitter