INZERCE

Ředitelství koncernu Doosan se nachází symbolicky na vyvýšeném místě nad rozsáhlým výrobním závodem v korejském Changwonu. Foto: David Tramba

Turbínu určitě. Korejci nastínili, co by do nových Dukovan dodali Češi

Pokud soutěž na stavbu nového bloku Elektrárny Dukovany vyhraje korejská skupina KHNP, mohou se české podniky dostat i k velmi prestižním zakázkám. Konkrétně turbínu by vyrobila společnost Doosan Škoda Power, část systémů kontroly a řízení může dodat podnik ZAT. Ve hře je i podíl Škody JS na dodávkách pro primární okruh elektrárny.

Možné rozvržení klíčových dodávek pro Dukovany II popsal při setkání s českými novináři (včetně autora článku) viceprezident koncernu Doosan Enerbility Kang Hong-kyu, podrobnější informace dodal marketingový manažer jaderné divize Doosanu Lee Ji-seok. Další informace lze očekávat v úterý 28. června, kdy Prahu navštíví početná delegace jihokorejských manažerů a expertů.

Jak Ekonomický deník uvedl v úterý 21. června, s výrazným zapojením českých dodavatelů při výstavbě nového dukovanského bloku počítá i ředitel společnosti Korea Hydro and Nuclear Power (KHNP) Chung Jae-hoon.  „V České republice máme nejlepší spolupráci s potenciálními dodavateli pro nový blok,“ dodal šéf KHNP a zmínil podpis deseti memorand o možné spolupráci s významnými českými inženýrskými a strojírenskými podniky.

Zatímco KHNP a její technologická větev KEPCO budou mít pozici generálního dodavatele, se kterým ČEZ v případě výhry Korejců podepíše smlouvu, Doosan bude tím, kdo vyrobí klíčové komponenty.

Značka Doosan Enerbility je poměrně nová – do letošního března tato společnost nesla název Doosan Heavy Industries. Zabývá se výrobou tlakových nádob, parogenerátorů, generátorů, turbín, oběžných čerpadel i dalších klíčových komponentů jaderných elektráren. Pokud Korejci v tendru vyhrají, většina jmenovaných dílů bude vyrobena v jihokorejském Changwonu. Ale zřejmě ne všechny.

Vyrobit turbínu v plzeňské továrně Doosan Škoda Power je logické nejen z důvodu, že se jedná o dceřinou firmu korejského Doosanu. Jak uvedl manažer Lee Ji-seok, lokální výroba v Česku by zjednodušila dopravu dílů na staveniště a také opravy a údržbu během provozu nového bloku. Možnost zapojení Škody JS se otevřela v momentu, kdy ji od problémových ruských majitelů koupil ČEZ (více ve zprávě Ekonomického deníku z minulého týdne).

Přístav v Changwonu, o který se Doosan dělí s automobilkou General Motors (GM). Foto: David Tramba

Zajímavostí může být, že všechny výše zmíněné komponenty jaderných elektráren produkuje Doosan na jediném místě – v továrně v přístavním městě Changwon nedaleko Pusanu. A nejen to. Vyrábí tu také díly pro uhelné, plynové a větrné elektrárny a provozuje zde i vlastní slévárnu. Umístění závodu u přístavu pak výrazně usnadňuje dovoz surovin i dodání hotových výrobků zákazníkům.

Doosan by mohl mít podíl na stavbě dukovanské dvojky i v případě, že soutěž vyhraje americký Westinghouse. Vyrobil totiž tlakové nádoby a parogenerátory pro reaktory AP1000, které Westinghouse postavil v Číně, i pro ty, které se nacházejí v rozestavěné elektrárně Vogtle ve Spojených státech. Je tudíž celkem pravděpodobné, že by si podobnou dodávku zopakoval i v českém případě.

David Tramba